میراکست چیست و چه استفاده ای دارد ؟

میراکست از جمله فناوری هایی است که برای تسهیل سازی اربتاط میان محصولات صوتی و تصویری ساخته شده اند. این فناوری با قبلیت هایی که دارند امکان انتقال محتواهای چند رسانه ای را میان دو دستگاه ممکن می سازد. در این مقاله از میهن کالا مگ قصد داریم به معرفی میراکست و قابلیت های آن در وصل کردن موبایل و گوشی به تلویزیون و کامپیوتر می پردازیم.

میراکست چیست؟

میراکست چیست ؟ یکی از سرویس های رایجی که طی دهه اخیر از جانب گوشی ها، تلویزیون های و برخی دیگر محصولات با قابلیت نمایش تصاویر ارائه می شود، قابلیت آینه ای کردن یا همان به نمایش در آوردن تصویر صفحه نمایش وسیله دیگر، بر روی صفحه نمایش وسیله جاری است. میراکست (Miracast) در واقع یک پروتکل استاندارد است که به منظور انتقال تصویر از طریق وای فای از دستگاه مبداء ( معمولا دستگاهی چون لپ تاب، تبلت یا موبایل ) به صفحه نمایش دستگاه مقصد ( مانند تلویزیو، ویدئو پروژکتور یا حتی لپ تاپ دیگر ) مورد استفاده قرار می گیرد.

توسعه دهندگان این استاندارد امید دارند که این تکنولوژی روزی جایگزین کامل کابل های HDMI شود و این کابل ها را تماما از رده خارج نماید. این قابلیت به شما امکان خواهد داد که تصاویر روی صفحه نمایش کوچک تر از قبیل صفحه نمایش گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ و … و نیز تمامی فعالیت های موجود بر روی آن همچون کار با نرم افزا، بازی، تماشای ویدئو و … را به صفحه نمایش بزرگ تری مانند تلویزیون ها بدون هیچ گونه نیازی به سیم یا رسانه انتقالی دیگر، انتقال دهید که این کار را اصطلاحا Screen Mirroring می نامند.

میراکست (Miracast) چگونه کار می کند؟

میراکست چیست ؟

میراکست چیست ؟ اساس کار تکنولوژی میراکست بر فناوری WiFi Direct ( ارتباط مستقیم بدون سیم ) مستقر است. این فناوری که اولین بار در آندروید نسخه 4.0 به بازار جهانی ارائه گردید در ابتدا کارکرد قبل قبولی نداشت. لیکن امروزه کارکرد آن بهبود یافته و نسبت به نسخه های قبلی قابل قبول تر است. توسعه مکرر میراکست طی سال ها سبب شد که این فناوری تبدیل به یک فناوری محبوب شود و استفاده از آن برای مخاطبین بسیار لذت بخش باشد. به علاوه استفاده از فناوری ارتباط مستقیم بی سیم ( WiFi Direct ) سبب شده است که تکنولوژی میراکست هیچ نیازی به سیستم بی سیم و مودم بی سیم نداشته باشد و بصورت مستقیم و مستقل عمل نماید. کافیست دستگاه شما از این فناوری پشتیبانی به عمل آورد.

شایان ذکر است که فناوری میراکست درموبایل ها و تبلت های متنوع آندروید، تحت عناوین مختلفی مانند Screen Mirroring ،Smart View ،Cast Screen ،Miracast Screen، صفحه آینه و … گنجانده شده است. در صورتی که موبایل یا تبلت شما از این قابلیت پشتیبانی می نماید، شما قادر خواهید بود تا کل صفحه نمایش آن را به صفحه نمایش دستگاه دیگر انتقال دهید و هر کاری که بر روی دستگاه مبداء ( موبایل، تبلت، لپ تاپ و… ) انجام می دادید را بر روی صفحه نمایش بزرگ تر به نظاره بنشینید.

به عبارتی دیگر شما صفحه نمایش تلویزیون را به صفحه گوشی موبایل خود تبدیل می کنید. خوشبختانه امروزه این فناوری توسط بسیاری از گوشی های موبایل و تبلت های اندرویدی پشتیبانی می شود اما هنوز این فناوری بر روی تمامی دستگاه های اندرویدی ارائه نگردیده است.

به این نکته نیز توجه داشته باشد که برای استفاده از Miracast، صفحه نمایش شما هم باید از این فناوری پشتیبانی نماید. و در غیر این صورت شما می توانید با تهیه دانگل HDMI  که قابلیت پشتیبانی از میراکست را داشته و با اتصال آن به تلویزیون یا پروژکتور خود از این فناوری استفاده کرده و از آن لذت ببرید .

میراکست چیست و چگونه کار می کند ؟

میراکست چه تفاوت هایی با Airplay و کروم کست دارد ؟

میراکست چیست ؟ تفاوت میان این سه در خلاصه ترین بیان ممکن این است که بگوییم، میراکست یک استاندارد جهانی قابل استفاده بر روی انواع موبایل، تبلت، لپ تاپ و صفحه نمایش می باشد در حالی که Apple Airplay و Google Chromecast سیستم های انحصاری بوده و فقط در سخت افزارهای تولیدی همان شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال، چنانکه شما بخواهید از تکنولوژی گوشی آیفون خود استفاده کنید، باید یک دستگاه  Apple TV داشته باشید.

البته این انحصار به تازگی توسط دانگل های انتقال تصویر وایرلس شکسته شده است و این دانگل ها تا حدودی توانسته اند جایگزین نسبتا مناسبی برای اپل تی وی ها باشند، برای استفاده از دانگل کروم کست نیز شما حتما باید از نرم افزارهای مورد تایید Chromecast استفاده نمایید. اما میراکست هیچ یک از این محدودیت ها را ندارد چرا که این تکنولوژی انحصاری نبوده و قابلیت استفاده بر روی انواع دستگاه های پخش می باشد و به همین دلیل از محبوبیت بیشتری در میان کاربران برخوردار است.

میراکست توسط چه دستگاه ها و سیستم عامل هایی پشتیبانی می شود؟

  • ویندوز: کامپیوتر و لپ تاپ های دارای ویندوز 8.1 و 10 و همچنین موبایل های دارای سیستم عامل ویندوز فون 8.1 از میراکست پشتیبانی می کنند.
  • اندروید: گوشی ها، تبلت های اندرویدی و اندروید باکس های با سیستم عامل اندروید نسخه 4.2 به بالا قابلیت پشتیبانی از Miracast را دارند.
  • لینوکس: کامپیوتر های Linux به طور پیش فرض از این تکنولوژی پشتیبانی نمی کنند، اما با یک سری ترفند و هک می توان از این قابلیت برخوردار شد.
  • محصولات Apple : موبایل، تبلت و کامپیوتر های دارای سیستم عامل iOS و Mac OS X دارای سیستم انحصاری Airplay می باشند و از میراکست پشتیبانی نمی کنند.

همانطور که خواندید فقط دستگاه های با سیستم عامل های Windows و Android قابلیت پشتیبانی از این تکنولوژی را دارند، البته باید توجه داشته باشید که تمامی گوشی ها و تبلت های اندروید قابلیت پشتیبانی از میراکست را ندارند و این قابلیت باید توسط شرکت سازنده بر روی دستگاه به کار گرفته شده باشد.

میراکست چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

استفاده از میراکست چه مزیت هایی دارد ؟

میراکست چیست ؟ هر یک از ما ممکن است به هر دلیلی بخواهیم صفحه نمایش گوشی ، تبلت ، لپتاپ یا هر وسیله دیگر را در اندازه ای بزرگتر برای خود یا دیگران به نمایش بگذاریم. از مرور خاطرات یک سفر گرفته تا ، ارائه یک مطلب به وسیله نمایش یک فایل PDF، عکس، فایل PowerPonit یا اسلایدشو، ویدئویی تبلیغاتی یا آموزشی و …

احتمالا اولین روشی که به ذهن شما می رسد استفاده از یک کابل HDMI است. اما چنانکه بدانید که با استفاده از سیستم بی سیم WiFi و تکنولوژی Miracast می توانید بدون نیاز به کابل تصاویر خود را بر روی تلویزیون یا ویدئو پروژکتور پخش کنید چه ؟ قطعا استفاده از میراکست را جایگزین کابل خواهید کرد.

چرا که این روش هم دردسر کمتری دارد و هم امنیت بیشتری در پی خواهد داشت. در این روش لازم نیست شما گوشی موبایل یا لپتاپ خود را برای پخش فایل مورد نظر در اختیار یک کاربر دیگر قرار دهید. نکته دیگر اینکه برای تبدیل خروجی گوشی به رابط HDMI نیاز به مبدل دارید که علاوه بر هزینه ، دست و پا گیر هم هستند.

استفاده از قابلیت Miracast چه مشکلاتی در پی دارد ؟

میراکست چیست ؟ در استفاده از این تکنولوژِی سه مشکل عمده وجود دارد که در ادامه مفصلا به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

1 – قابل استفاده فقط به صورت Screen Mirroring (آینه ای کردن صفحه نمایش)

در بررسی این فناوری به صورت تئوری، همه چیز فوق العاده جذاب و دوست داشتنی به نظر می رسد. انحصاری نبودن ، پشتیبانی از دستگاه های پخش متنوع، انتقال تصویر بدون نیاز به سیم و… همه و همه بر جذابیت استفاده از این تکنولوژی می افزایند. ولی زمانی که به مرحله استفاده می رسیم، داستان اندکی فرق دارد. برای مثال فرض کنید شما در حال پخش یک فیلم از گوشی موبایل خود بر روی صفحه نمایش تلویزیون خود با استفاده از از میراکست هستید.

در این حالت شما دیگر نمی توانید از گوشی موبایل خود استفاده نمایید چرا که فیلم در حال پخش است و اگر شما از صفحه پخش فیلم در روی گوشی خود خارج شوید و پخش آن را قطع نمایید، پخش فیلم بر روی تلویزیون نیز قطع خواهد شد. چون شما مستقیما در حال نمایش صفحه نمایش گوشی هستید و هر گونه تغییر بر روی آن مستقیما بر روی صفحه نمایش تلویزیون نیز رویت خواهد شد. در ضمن برای پخش فیلم ، صفحه گوشی شما باید دائم روشن باشد که این یعنی مصرف باطری بالا و محدودیت در استفاده و نیز این امر طول عمر صفحه نمایش گوشی شما را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

https://mihankalaa.com/blog/screen-display-methods-on-tv/

2-  عملکرد ضعیف در پشتیبانی از تصاویر با رزولیشن بالا

میراکست چیست ؟ اگر که تمایل دارید تا عکس ، اسلاید شو ، پاورپورینت و یا فیلم ها و تصاویر ویدیویی کوتاه و یا فیلم های سینمایی با رزولوشن نهایت 720p را پخش نمایید ، استفاده از این تکنولوژی فوق العاده کاربردی و جذاب خواهد بود . ولی در هنگام اجرای بازی های با سرعت بالا یا تصاویر ویدئویی با رزولوشن 1080p و 4K  استفاده از میراکست چندان هم خوش آیند نیست و ما همان شیوه سنتی یعنی استفاده از کابل HDMI را به شما پیشنهاد می نماییم چرا که متاسفانه میراکست هنوز به این سطح از توانایی نرسیده است تا بتوانید تصاویر و بازی های با سرعت و وضوح بالا را به راحتی پخش نماید که این می تواند یکی از نقاط ضعف آن به حساب بیاید.

3- تمامی دستگاه ها میراکست را پشتیبانی نمی کنند.

میراکست چیست ؟ همان طور که در بالا نیز بدان اشاره نمودیم، این تکنولوژی توسط تمامی دستگاه ها پشتیبانی نمی شود. برخی از برندها و محصولات همچون محصولات Apple و دانگل های کروم کست ، بعضی از اسمارت فون ها و کامپیوترهای ویندوزی و اندرویدی از میراکست پشتیبانی نمی کنند. لذا شما برای این که از پشتیبانی موبایل ، تبلت یا دستگاه دیگر خود که در آن قصد استفاده از این قابلیت را دارید مطمعن شوید، باید به دفترچه راهنمای آن و یا سایت سازنده محصول مراجعه فرمایید.

یا این که از منوها به دنبال این قابلیت که با نام هایی مانند Screen Mirroring ،Smart View  ،Cast Screen و مشابه این ها بگردید. درصورتی که این تکنولوژی توسط دستگاه شما پشتیبانی نمی شود ، امکان اضافه کردن آن به صورت نرم افزاری وجود ندارد. بنابراین اگر استفاده از این تکنولوژی برای شما اهمیت بالایی دارد، حتما هنگام خرید موبایل و تبلت اندرویدی یا ویندوزی به وجود این قابلیت در دستگاه توجه داشته باشید.

نرم افزار miracast برای اندروید

نتیجه نهایی

میراکست چیست ؟ فناوری میراکست با توجه به پیشرفت هایی که تا کنون داشته و نیز پشتیبانی وسیع اکثر موبایل ها و تبلت های با سیستم عامل آندروید از آن ، بی شک آینده درخشانی خواهد داشت. البته این فناوری به دلیل این که تقریبا فناوری نوپایی هست ، ضعف هایی داشته دارد که به مرور زمان در حال برطرف شدن هستند. مسئله ای که شایان توجه است این است که این تکنولوژی تا به امروز توانسته در کنار نقاط ضعفی که دارد ، جایگاه خود را در میان کاربران حفظ کرده و پیشرفت قابل توجه داشته باشد.

این تکنولوژی هم مانند بسیاری از تکنولوژی های روز حرکت همگام رو به جلویی دارد و قابلیت های جدیدی را از جمله پشتیبانی از کدک 264H و 265H، پشتیبانی از صدای دیجیتال دالبی و… را ارائه می دهد. ولی تجربه ثابت کرده است که در این زمینه هیچگاه نمی توان مطمئن بود و نمی توان پیشبینی کرد که آیا فناوری میراکست همچنان به این روند صعودی ادامه خواهد داد و یا این که تکنولوژی دیگر آن را از رده خارج کرده و خود جایگاه آن را تصاحب خواهد کرد.

5 دیدگاه در “میراکست چیست و چه استفاده ای دارد ؟

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:2 ستاره

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:2 ستاره

  3. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:4 ستاره

  4. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:2 ستاره

  5. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:2 ستاره

نظرات بسته شده است.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو