کابل HDMI چیست ؟ | بررسی انواع پورت و کابل HDMI

کابل HDMI چیست ؟

کابل HDMI چیست ؟ کابل hdmi اولین و تنها رابط تجاری برای انتقال غیره فشرده همزمان تصویر و صدا به صورت دیجیتال است. Hdmi نوعی پورت ارتباطی است که قابلیت انقال تصویر و صدا با کیفیت بالا را تنها با استفاده از یک کابل به کاربران کابل hdmi اچ دی ام ای ارائه می دهد. پورت hdmi برای اولین بار در سال 2002 طراحی و در سال 2003 عرضه عمومی شد. این رابط اولین و تنها پورت مستقل بین چند شرکت است که در سال 2003 توسط کمپانی های Hitachi ،Silicon Image ،Philips ،Panasonic و Sony و با مشارکت مالی و تکنولوژی این شرکت ها ایجاد شد. Hdmi در واقع مخفف عبارت (High Definition Multimedia Interface ) است که در زبان فارسی به عنوان رابط چند رسانه ای اچ دی یا رابط چندرسانه ای با کیفیت بالا هم نامیده می شود. رابط hdmi می تواند بدون انجام فشرده سازی بر روی تصویر و صداها، به انتقال اطلاعات از قبیل DVD-Player، کنسول بازی، سیستم حرفه ای صوتی و تصویری، دوربین دیجیتال، موبایل یا هر وسیله ی دیگری بپردازید. پورت hdmi برای دستگاه هایی که اندازه کوچک تری دارند در اندازه کوچک تر و با نام mini HDMI وجود دارد.

کابل HDMI چیست ؟

مشخصات فنی کابل HDMI

مشخات فنی کابل HDMIکابل HDMI چیست ؟ این پورت امکان انتقال تصاویر با وضوح بیش از 1080 پیکسل و سرعت 60 فریم در هر ثانیه را داشته و صدا را در هشت کانال با فرکانس 192 کیلوهرتزی منتقل می کند. پورت HDMI در سال های اخیر در دستگاه های دیجیتال مانند سینمای خانگی، تلویزیون های با وضوح تصویر بالا (HDTV)، دوربین های فیلم برداری دیجیتال و… به کار می رود. این پورت مانند پورت USB در اندازه کوچکتر یا mini HDMI هم وجود دارد که غالبا در محصولات و دستگاه های کوچک قابل حمل به کار برده می شود. HDMI هشت کانال صوتی را تا 192kHz انتقال می دهد و تمامی فرمت های کنونی برای صدا از قبیل Dolby Digital و DTS را پشتیبانی می نماید. سرعت بالای انتقال اطلاعات تنها ویژگی مفید HDMI نیست. HDMI از مکانیزمی به نام CEC پشتیبانی می کند که امکان کنترل وسایل الکترونیکی را از طریق این پورت فراهم می کند. از طریق این درگاه می توان به دستگاه مورد نظر فرمان داد. کابل HDMI از تجمع 19 سیم در یک کابل ساخته شده است و قابلیت انتقال داده را با سرعت 5 گیگا بایت در ثانیه را دارد. همچنین پورت HDMI دارای 19 پین می باشد و از یک محافظ Copyright هم بهره می برد. در رابط های ویدیوئی قبلی، همیشه کابل های صدا جدا بودند، اما در HDMI به دلیل وجود پهنای باند وسیع تر دیگر نیازی به کابل صدا نیست. HDMI به غیر از کانال های ویدیوئی با داشتن 8 کانال مجزا برای انتقال صدای غیر فشرده، نیاز کاربر از چند کابل را رفع می کند. با وجود رابط HDMI تنها یک پورت و یک کابل می تواند تمام انتقال های صوتی و تصویری را انجام دهد. HDMI از فرمت های استاندارد ویدیوئی، ویدیوهای با کیفیت و اچ دی (HD) پشتیبانی می کند. از سال 2115 به بعد تلویزیون های جدید با ورودی HDMI ساخته و عرضه می شوند.

اطلاعات مختصر و کلی کابل HDMI

کابل HDMI چیست ؟ طراحی شده توسط: Hitachi, Matsushita Electric Industrial (Panasonic/National/Quasar), Philips Silicon Image, Sony, Thomson (RCA)  and Toshiba

تاریخ ابداع: December 2002

عرض: Type A (13.9 mm), Type C (10.42) mm

طول: Type A (4.45 mm), Type C (2.42 mm)

سیگنال صوتی: LPCM, Dolby Digital, DTS, DVD-Audio, Super Audio CD, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio, DTS-HD Master Audio, MPCM, DSD, DST

سیگنال های ویدیویی: 480i, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i, 1080p, 1440p, 1600p, 2160p, etc.

پهنای باند: 10.2 Gbit/s (340 MHz)

Pin :19

انواع رابط HDMI

HDMI 1.0:

کابل HDMI چیست ؟ این رابط در سال 2002 به بازار عرضه گردید که از مشخصات زیر پشتیبانی می کند:

1-انتقال بیش از 165 میلیون پیکسل در ثانیه برای فرمت های تصویری

2-انتقال 7 کانال صدا با دقت 24 بیت و 192 کیلوهرتز

3-دارای کابل تک برای انتقال صدا و تصویر با حداکثر نرخ انتقال اطلاعات 490 مگابایت در ثانیه

HDMI 1.1:

این رابط که در سال 2004 به بازار عرضه گردید، از مشخصه زیر پشتیبانی می کند:

پشتیبانی از تکنولوژی های محافظتی در فرمت DVD Audio

HDMI 1.2:

این رابط در سال 2005 به بازار عرضه گردید، که از مشخصات زیر پشتیبانی می کند:

1- امکانات ارتباط به منابعی مانند کامپیوتر

2- پشتیبانی از منابع صوتی و تصویری با ولتاژ پایین

3- قابلیت پشتیبانی از دیسک های نوری Super Audio

HDMI 1.2a:

انتشار در دسامبر 2005 با ویژگی های زیر :

(Consumer Electronic Control CEC) و مجموعه دستورات آن، ایجاد ویرایش (1.2a CTS Compliance Test Specification) که شامل یک CEC مکمل اضافه نیز می شود که برای سازگاری فنی با HDMI 1.2 به روز شده است.

HDMI 1.3:

این رابط در سال 2006 به بازار عرضه گردید که دارای مزایای کلی زیر است:

1- دارای کابل تک برای انتقال صدا و تصویر با حداکثر پهنای باند 1.02 گیگابایت در ثانیه

2- افزایش عمق رنگ (پشتیبانی از دقت 36، 30 و 48 بیت برای عمق رنگ)

3- پشتیبانی از قابلیت هماهنگی صوتی

4- پشتیبانی از فرمت های صوتی Dolby True HD و DTS-HD برای اتصال به تقویت کننده های خارجی

5- پشتیبانی از فرمت استاندارد رنگ XVYCC

HDMI 1.4:

این ورژن در سال 2009 عرضه گشته و در حقیقت نسخه بهینه شده ورژن قبلی بوده و دارای قابلیت های افزوده ای چون ساپورت 3D و شبکه نسبت به ورژن قبلی می باشد. خروجی HDMI کنسول بازی شرکت مایکروسافت Xbox و سونی PlayStation3 در حال حاضر و در چند سال اخیر بسیاری از لوازم ساخته شده قادر به استفاده از این تکنولوژی هستند، برای مثال بسیاری از DVD Player های موجود در بازار، دارای خروجی HDMI می باشند. همچنین کنسول های بازی شرکت مایکروسافت Xbox360 و همچنین کنسول محبوب سونی PlayStation3 دارای درگاه HDMI می باشد. دستگاه هایی که مجهز به این تکنولوژی می باشند دارای لوگوی HDMI می باشند.

نسخه 2.0 HDMI:

در سپتامبر 2013 با تولید نسخه HDMI 2.0 این مقادیر به 18 گیگابیت در ثانیه و 32 کانال صوتی 1536 کیلوهرتزی رسید. این نسخه جدید از کیفیت تصویر 4k پشتیبانی می کند و 60 فریم در ثانیه را در این حالت انتقال می دهد. همچنین در نسخه ۲ فناوری HDMI قابلیت تبادل دو طرفه با 4 مسیر صوتی و 2 مسیر تصویری افزوده‌ شد، به این معنا که دو دستگاه دیجیتالی که توسط HDMI به یکدیگر متصل می شوند، علاوه بر انتقال داده، اطلاعات شناسایی صفحه نمایش گسترده (EDID) طرف مقابل را دریافت می کنند.

انواع کانکتور HDMI

I نوع A- استاندارد

کابل HDMI چیست ؟ این کانکتور اورجینال است که تحت عنوان ورژن 1.0 عرضه شد. این کانکتور 19 پین داره و هر دو سیگنال ویدیویی و صوتی را منتقل می کند. پهنای باند آن قابلیت حمل SDTV ،EDTV و HDTV را دارد. ابعاد سر نر کانکتور نوع A برابر 13.9 mm × 4.45 mm و سر مادگی آن برابر 14 mm × 4.55 mm است. این کانکتور با تک لینک DVI-D نیز سازگار است.

HDMI نوع B- با افزایش پین نسبت به استاندارد

کابل HDMI چیست ؟ ابعاد این کانکتور 21.2 mm × 4.45 است. پین های این کانکتور نسبت به نوع اول افزایش یافته و این کانکتور دارای 29 پینه و تا بحال در هیچ محصولی به کار گرفته نشده است. این محصول برای وضوح بالای نمایشگر ها از قبیل (WQUXGA 3,840×2,400) در نظر گرفته شده است. این کانکتور با لینک دوگانه DVI-D سازگار است.

HDMI نوع C- مینی

کابل HDMI چیست ؟ این کانکتور در ورژن 1.3 HDMI توسعه داده شده و کاربرد آن برای تجهیزات قابل حمله و کوچک تر از پلاگین نوع A است. اندازه آن 10.42 mm × 2.42 mm بوده و 19 پین دارد. بنابراین کانکتور نوع C می تواند به کمک کابل تبدیل A به c به کانکتور A متصل شود.

HDMI نوع D – میکرو

جدیدترین عضو از خانواده کانکتور های HDMI میکرو نام دارد که در ورژن 1.4 عرضه شده است. میکرو قابلیت اتصال ویدیویی HD را برای تلفن همراه و سایر دستگاه های الکترونیکی کوچک تر فراهم می کند. پهنای این کانکتور 6.4 mm است و عرض رابط اصلی آن 1.3 است.

HDMI نوع E-یا Automotive

کانکتور نوع E در واقع کانکتور مورد استفاده در صنعت خودرو است. سیستم اتصال خودرو ها یک زبانه قفل دارد که کابل را از ارتعاشات و پوسته آن را از رطوبت و گرد و خاک محافظت می کند.

تاثیر طول کابل های HDMI در کیفیت خروجی

کابل HDMI چیست ؟ برای استفاده خانگی کابل های HDMI معمولا در طول های 1 و 1.5 متر عرضه می شود هر چند که بسته به نیاز کابل های با طول 40 متر هم ساخته می شود. سازندگان HDMI هیچ گونه محدودیتی را برای طول کابل های HDMI مشخص نکرده اند، به همین دلیل HDMI صرف نظر از طول کابل های ساخته شده یک سری شرایط برای کابل های تولیدی وضع کرده است و هر کابلی که دارای شرایط لازم باشد مورد تایید است و بنابراین با توجه به کیفیت و نوع مواد استفاده شده در کابل های HDMI کابل های با طول های متفاوتی هم تولید می شود که همگی مورد تایید هستند، اگر چه برای طول های بسیار زیاد استفاده از دستگاه های تقویت سیگنال HDMI مورد نیاز است.

کابل HDMI چیست؟

تفاوت HDMI با کابل های آنالوگ فعلی

کابل HDMI چیست ؟ کابل های آنالوگ از قبیل AV یا S-Video ،Composite یا Component (که در رده مصارف خانگی با تغییری در فناوری آن را بعنوان RGB می شناسیم) در حال حاضر متداول ترین روش های انتقال تصویر می باشند. در توضیح خلاصه ای از این روش ها می توان گفت: Composite که عمومیت بیشتری در سیستم های خانگی و رده متوسط حرفه ای دارد، از یک کابل برای تصویر (که همه عناصر اعم از نور و رنگ را روی دوسیم ارسال می کند) و دو کابل صدا (برای کانال های چپ و راست صدای استریو که در روش های دیگر آنالوگ نیز مشترک می باشد) تشکیل می شود. S-Video که دارای کیفیت بهتری می باشد سیگنال تصویر را به اجزای نور (Luma) و رنگ (Croma) تفکیک نموده و روی چهار سیم (یک کابل) انتقال می دهد. Component یا RGB که در میان روش های آنالوگ بالاترین کیفیت را دارد، سیگنال تصویر را به سه عنصر رنگ (قرمز، آبی و سبز) تفکیک کرده و بر روی سه کابل منتقل می نماید. امروزه پخش کننده های DVD بیشتر از این روش استفاده می نمایند. هنگامی که شما یک دستگاه پخش دیجیتال VCD Player) یا (DVD Player را به یک نمایشگر آنالوگ (تلویزیون) متصل می نمایید، داده های دیجیتال در دستگاه دیجیتال به سیگنال آنالوگ تبدیل و بر روی کابل های صدا یا تصویر به دستگاه نمایشگر رسیده و به نمایش در می آید. در هر تبدیل آنالوگ به دیجیتال و بر عکس، کیفیت صدا و تصویر اندکی افت می کند. حال شرایطی را در نظر بگیرید که بخواهیم از طریق یکی از روش های آنالوگ، تصاویر را از یک منبع دیجیتال به یک نمایشگر دیجیتال LCD) ،DLP و یا پلاسما) برسانیم. در این حالت هم در مبدا و هم در مقصد تبدیل را خواهیم داشت و افت کیفیت و نویز مضاعف خواهد بود. در مورد HDMI باید به این نکته توجه داشته باشیم که بخاطر خاصیت ذاتی دیجیتال این واسط، می توان صدا و تصویر را بدون خطر افت کیفیت بخاطر تبدیل نمودن (آنالوگ به دیجیتال و برعکس) یا فشرده سازی، بطور مستقیم به نمایشگر رسانید. تصاویر و صداهای این روش بسیار واضح تر می باشند. به همان دلیل ذکر شده، این اطلاعات برای نمایشگرهای دیجیتال با کیفیت حقیقی و به صورت PixelbyPixel قابل نمایش می باشند، به علاوه در سیستم های HDMI تصویر بطور خودکار به قالب نمایشگر تبدیل می شود. (توجه کنید که این تبدیل در ماهیت تصویر صورت نمی گیرد بلکه تنها در قالب آن اعمال می گردد، برای مثال تبدیل قالب 4:3 به 16:9) جالب اینجاست که تمام این امکانات تنها بر روی یک کابل واسط قابل دسترسی می باشد و شما را از کابل کشی های متعدد و سردرگم کننده رها می سازد.

استفاده از hdmi برای اتصال لپ تاپ و کامپیوتر به تلویزیون

راهنمای خرید کابل HDMIکابل HDMI چیست ؟ استفاده از کابل HDMI بهترین روش برای اتصال لپ تاپ و کامپیوتر به تلویزیون است. زیرا دارای بهترین کیفیت است و این نوع اتصال صدا و تصویر را با هم انتقال می دهد که البته کامپیوترهای معمولی این انوع اتصال را به هیچ عنوان پشتیبانی نمی کنند و این نوع اتصال مخصوص کامپیوترها و پخش کننده های است که برای اتصال به تلویزیون طراحی شده اند. این نوع اتصال HDMI توسط کارت های گرافیکی مثل کارت های گرافیکی   nvidia سری 8 پشتیبانی می شود و دارای خروجی HDMI می باشند و صدا به همراه تصویر توسط یک کابل نازک شبیه USB انتقال پیدا می کنند. در لپ تاپ های امروزی پورت HDMI دیده می شود که به سادگی می توانید لپ تاپ را به تلویزیون وصل کنید و از دیدن تصاویر بزرگ تر لذت ببرید.

 

مزایای استفاده از HDMI نسبت به کابل های کامپوننت (component) و S-Video و …

کابل HDMI چیست ؟ سیستم HDMI نسبت به بقیه روش های انتقال تصویر و صدا بهترین حالت ممکن را ارائه می دهد. از نظر کیفیت تصاویر، HDMI بهترین تصاویر را ارائه می دهد چون HDMI اطلاعات تصویر را بدون هیچ گونه فشرده سازی و به صورت دیجیتال منتقل می کند. از نظر کیفیت صدا هم، HDMI بهترین خروجی صدا را فراهم می آورد چون صدای خروجی کاملا دیجیتال و دارای بهترین کیفیت ممکن است. و از نظر راحتی کار هم استفاده از تنها یک سیستم به جای استفاده از چندین کابل برای انتقال جداگانه تصاویر و صدا در سیستم های دیگر. برای استفاده از HDMI هر 2 دستگاه منبع مثلا یک DVD یا سینما خانوادگی و مقصد مثلا یک تلویزیون یا LCD باید به این تکنولوژی مجهز باشد. آسان ترین راه هم برای تشخیص این که یک دستگاه از این تکنولوژی بهره مند است یا خیر، آن است که بررسی کنیم این وسایل دارای سوکت مخصوص HDMI است یا خیر. این سیستم نسبت به بقیه روش های انتقال تصویر و صدا نتیجه بهتری را به همراه دارد چرا که Audio/Video/Optional Date را هم از خود عبور می دهد. از نظر راحتی کار هم استفاده از تنها یک سیستم به جای چندین کابل برای انتقال جداگانه تصویر و صدا در سیستم های دیگر، مناسب تر است. کابل HDMI دارای یک پورت رابط با 19 پین است و تمام دیتای که از آن عبور می کند غیره فشرده، اما رمز شده است. سرعت ترنسفر یا انتقال دیتا در این پورت به بیش از 10 گیگابیت در ثانیه می رسد که در مقابل Fierwire 800 که در نهایت 800 مگابیت در ثانیه است یا USB که 480 مگابایت در ثانیه است، عدد بسیار بالایی می باشد، بنابراین اگر می خواهید تلویزیون بخرید، توجه به این نکته داشته باشید که رابط HDMI پشتیبانی کند.

خروجی HDMI کسنول بازی شرکت مایکروسافت Xbox و سونی PlayStation3

کابل HDMI چیست ؟ در حال حاضر و در چند سال اخیر بسیاری از لوازم ساخته شده قادر به استفاده از این تکنولوژی هستند، برای مثال بسیاری از DVD Player های موجود در بازار، دارای خروجی HDMI می باشند. همچنین کنسول های بازی شرکت مایکروسافت Xbox360 و همچنین کنسول محبوب سونی PlayStation3 دارای درگاه HDMI می باشد. دستگاه هایی که مجهز به این تکنولوژی می باشند دارای لوگوی HDMI می باشند.

[review]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو