دالبی ویژن چیست و چه کاربردی در تلویزیون دارد ؟

دالبی ویژن چیست و چه کاربردی در تلویزیون دارد ؟

دالبی ویژن Dolby Vision چیست ؟ Dolby Vision نام تجاری یک فرمت ویدیوی 4K HDR است که توسط افرادی که Dolby Surround و همه جایگزین های بعدی آن را به ارمغان آورده است، توسعه داده شده است. برای استفاده از آرم Dolby Vision بر روی یک تلویزیون یا دستگاه پخش Blu-ray، تولید کنندگان باید پرداخت کنند تا محصولات خود را تایید و مجوز نام خود را بدهند. فرمت Dolby HDR نیز در تولید ویدئو استفاده می شود، و آن را حرفه ای و همچنین نام تجاری مصرف کننده می باشد. دنیای تلویزیون همیشه در حال پیشرفته و هرساله چند ویژگی و اصطلاح جدید به لیست فناوری‌ های آن اضافه می شود و تجربه بصری ما رو بهبود می‌ بخشد. امسال نیز شاهد پیشرفت‌های عظیمی در این صنعت بودیم که سطح جدیدی از کیفیت تصویر را به نمایش گذاشته است. اول از همه فناوری OLED ال جی بود که اجازه می داد پیکسل‌ ها به تنهایی خاموش و روشن بشوند و سپس فناوری HDR به میان آمد و روح تازه‌ای رو به کیفیت تصویر بخشید و بعد از آن سامسونگ با تکنولوژی کوانتوم دات، کیفیت تصاویر رو ارتقا می دهد. از طرف دیگر پاناسونیک صفحه ی (MY HOME SCREEN 2.0) را در تلویزیون هاش به کار می برد. اکنون نیز شاهد فناوری جدیدی به نام فناوری دالبی ویژن (Dolby Vision) هستیم که ما رو هیجان ‌زده می کند.

دالبی ویژن Dolby Vision چیست ؟

قابلیت HDR چیست ؟

دالبی ویژن Dolby Vision چیست ؟ اگه به‌ تازگی یک تلویزیون خریده اید یا قصد خرید تلویزیون جدید دارید و اخبار مربوط به آخرین تکنولوژی‌های مرتبط با تلویزیون ها رو پیگیری کرده باشید، حتما نام HDR به گوشتان خورده این فناوری می تواند در همه‌ ی رزولوشن‌ ها مورد استفاده قرار بگیرد. اساسا HDR تفاوت میان روشن ‌ترین و تیره ‌ترین نقاط یک تصویر بوده که به عنوان دامنه‌ ی پویایی روشنایی یا روشنایی نسبی شناخته می شود فناوری HDR در تلویزیون ها جدید این امکان را فراهم می کند تا صحنه ها را با رنگ اصلیشان مشاهده نمایید و این سبب می شود صحنه هایی زنده و نزدیک به واقعی را نظاره گر باشید. کنتراست قوی در تصاویر سبب به نمایش در آمدن تاریک ترین رنگ مشکی و روشن ترین رنگ سفید خواهد شد و چنان تضاد بالا و در سطح عالی را ایجاد خواهد که تمامی رنگ ها را می توانید به وضوح در میان صحنه ها بیابید. همه ی کاربران از این موضوع اطلاع کامل دارند که رزولوشن بالاتر تصویر، صحنه ها را با جزئیات بیشتر و کیفیت بالاتر ایجاد خواهد کرد، اما این اطمینان را داشته باشید که کنتراست قوی تر در بهتر دیدن صحنه تاثیر مثبت بیشتری خواهد گذاشت. تا حدی که می توان گفت اگر تلویزیونی با رزولوشن بالاتر را با تلویزیون با کنتراست قوی تر مقایسه کنید، تلویزیون با کنتراست بالاتر تصاویر دقیق تر و زنده تر را پخش خواهد کرد. فناوری HDR در تلویزیون طیف رنگی گسترده ای را ایجاد خواهد کرد، این سبب می شود هر نقطه از تصویر با رنگ واقعی خود ایجاد شود. تولید تصاویر واقعی و زنده با تنوع رنگی بالا از اثرات این فناوری می باشد. ایجاد تضاد رنگی مناسب در بین اجزای تصویر این امکان را ایجاد می کند تا تمامی اجزای تصویر را با جزئیات کامل مشاهده نمایید. فناوری HDR در ابتدا از طریق پایین آوردن میزان نور پس زمینه تعادل رنگی را ایجاد می کرد و رنگ ها را به نمایش می گذاشت. اما در حال حاضر و در تلویزیون های جدید این امکان از طریق افزایش روشنایی در بخش هایی از تصویر فراهم خواهد شد. این سبب می شود تمامی بخش های تصویر با رنگ کاملا طبیعی ایجاد شوند و تمامی جزئیات تصویر را به خوبی برملا خواهد کرد. البته ممکن است در مواردی میزان روشنایی صحنه ها پایین باشد، که در این حالت میزان روشنایی نمایشگر پایین خواهد آمد. در واقع هر صحنه های با هر میزان روشنایی و هر رنگی توسط این فناوری به صورت دقیق و مشابه واقعی ایجاد می شود و شما می توانید تصاویری را ببینید که شبیه به سه بعدی هستند. همان طور که گفته شد پیدا کردن فیلم ها و ویدئوهایی با HDR بالا کمی دشوار است و در حال حاضر میزان کمی از آن ها یافت می شود. شرکت آمازون در تهیه فیلم هایی با این قابلیت پیش گام بوده ات و Netflix و سونی نیز از جمله شرکت هایی هستند که تصاویر مجهز به این قابلیت را ارائه خواهند کرد. شما می توایند با جستجو در فضای اینترنت، ویدئوهایی با این قابلیت را بیابید. البته دیسک های فیزیکی نیز موجودند که فیلم های دارای این قابلیت را در خود جای داده اند. دیسک های Blu-ray امکان نمایش چنین فیلم هایی را دارند. البته تا پیشرفت کامل این فناوری کمی زمان خواهد برد و تهیه محتوا در مقیاس انبوه مدتی طول خواهد کشید. البته با وجود این فناوری در تلویزیون تولید رنگ های واقعی صورت خواهد پذیرفت و دیدن صحنه های عادی نیز با وجود فناوری HDR با وضوح بالاتری انجام خواهد گرفت. دالبی ویژن Dolby Vision چیست ؟

Dolby Vision چیست ؟

دالبی ویژن Dolby Vision چیست ؟ و چگونه کار می کند ؟

دالبی ویژن Dolby Vision چیست ؟ به زبان ساده فناوری Dolby Vision یک فرآیند کامل تولید تا مصرف است. از زمانی که محتوا با این فرمت تولید شده تا زمانی که روی تلویزیون شما پخش شود. که این یک روش تولید به مصرف است، ابر داده‌ ها در هر فریم توسط دالبی تنظیم شده و بعد وسایلی که قابلیت پخش این فرمت را دارند همانطوری که واقعا دالبی می‌خواهد آن به تصویر می‌کشند. به معنای ساده‌ تر شما بهترین کیفیت تصویر ممکن را تجربه خواهید کرد. در حالی که فرمت HDR10 به تلویزیون HDR برای تفسیر ابرداده‌ ها متکی است و تصویر را بر اساس آن پخش می‌کند. در واقع Dolby Vision به ازای هر رنگ ( قرمز، سبز، آبی ) از عمق رنگ 12 بیتی پشتیبانی می کند و این بزرگترین تفاوت مابین فناوری HDR و Dolby Vision است. در HDR10 عدد 10 بیانگر این موضوع است که به ازای هر رنگ ( قرمز، سبز، آبی ) از عمق رنگ 10 بیت استفاده می شود. همچنین یکی دیگر از ویژگی های فناوری Dolby Vision این است که این تکنولوژی از فراداده ی پویا به جای فراداده استفاده می کند. فراداده در واقع نوعی داده ی اضافی و تعیین کننده ی چگونگی و کیفیت نمایش محتوای اچ دی ار است. فناوری دالبی در هر صحنه و یا در هر فریم برای تنظیم میزان روشنایی و سطح رنگ از فراداده ی پویا و یا پیوسته استفاده می کند. بطور کلی فرمت Dolby Vision طیف رنگ بیشتر و عمق وسیع تری از رنگ ها رو پشتیبانی می کند. لازم به ذکره که دستگاه هایی که از فرمت Dolby Vision پشتیبانی می کنند، فرمت HDR10 رو نیز ساپورت می کنند. دالبی ویژن Dolby Vision چیست ؟

کاربرد Dolby Vision

مقایسه فرمت Dolby Vision با HDR-10

دالبی ویژن Dolby Vision چیست ؟ HDR10 را می توان به عنوان استاندارد باز برای محدوده پویای بالا و تلویزیون ها مورد توجه قرار داد. تمام مجموعه های برچسب دار HDR (یا مجموعه Ultra HD Premium) باید قادر به پردازش HDR10 باشند. این استاندارد پایه های فرمت را به گونه ای تنظیم می کند که یک تلویزیون HDR بتواند مطالب HDR را بخواند و به درستی آن را بازی کند. دستورالعمل های خاص یا فراداده های موجود در برنامه های HDR به نمایشگر یا پخش کننده دیسک می گوید که چگونه رنگ ها را تعیین می کنند و سطح روشنایی را تنظیم می کنند. این دستورالعمل ها اساسا برای کل برنامه ثابت است. HDR10 نیز به این معنی باز می شود که چگونه، فیلم ها باید کد گذاری شده یا فشرده شوند. برعکس، Dolby Vision دستورات خاصی را برای سازگاری با فرمت آن تنظیم می کند. در واقع مشخصات Dolby دارای دستورالعمل هایی برای نحوه تولید فیلم، پخش تلویزیون و نمایش تلویزیون و رمزگذاری و رمزگشایی Dolby Vision HDR می باشد. از لحاظ تلویزیون، Dolby Vision از لحاظ فنی از HDR10 دشوارتر است. دومین و قانع کننده‌ ترین تفاوت حداقل برای تولید کنندگان محتوا، در مورد متادیتا است. فراداده (metadata)، داده‌ ای اضافیه که چگونگی نمایش محتوای HDR رو تعیین کرده و در اختیار تلویزیون می گذارد. Dolby Vision از متادیتای پویا (dynamic) یا پیوسته برای تنظیم و تعدیل سطوح رنگ و روشنایی (brightness) در هر صحنه یا حتی به صورت فرِیم به فرِیم استفاده می کند. در حالی که HDR 10 که شرکت شارپ آن را Open HDR می نامد، از متادیتای ایستا (Static) که فقط یک ‌بار در آغاز پخش ویدئو ارسال می شود، بهره مند شده است. این در زندگی واقعی به این معنی است که Dolby Vision قادر به بهینه ‌سازی منحصر به فرد صحنه‌ های تاریکی شب، صحنه‌ های روشنی روز و هر چیزی بین آن ها است؛ درحالی که HDR 10 فقط با همه‌ ی مشخصات محتوای در حال پخش سازش می کند. تفاوت دیگه میان فرمت Dolby Vision و HDR 10، نیاز نداشتن Dolby Vision به HDMI 2.0a است. به طوری که فراداده‌ ی پویای Dolby Vision، به صورت پیوسته و به عنوان یک جریان کمکی از داخل گردش داده‌ای HDMI 2.0 موجود، ارسال می شود. با این حال، این هم نیازمند رمزگشایی (decoding) بوده و مطابق با نتایج ما نمی تواند به وسیله‌ ی ارتقا فریم‌ ور (firmware) به تلویزیون اضافه شود. روشنایی از دیگر عواملی است که در بحث HDR اهمیت دارد. بیشتر تلویزیون های پیشرفته داری قابلیت HDR هستند، بیشتر تلویزیون های پیشرفته Ultra HD در حال حاضر باید تا میزان روشنایی هزار نیت رو پشتیبانی کنند که البته تاکنون دیگر همه آن ها این قابلیت را دارند. تلویزیون‌ های جدید نیز با استفاده از فرمت HDR توانستند تا 1500 و 2000 نیت رو پوشش بدهند اما فرمت Dolby Vision توانایی به تصویر کشیدن تصویری با 10 هزار نیت را دارد. بهترین تلویزیون‌ های حال حاضر که متعلق به ال جی هستند می‌ توانند تا 4000 نیت را به نمایش بزارند. این نشان از قدرت فناوری دالبی ویژن و مناسب بودن آن برای محتواهای آینده است. همین باعث می شود استودیوها برای تولید محتواهای تصویری خود به این سمت بروند. خوشبختانه هر دستگاهی که از فرمت Dolby Vision پشتیبانی کند، از HDR 10 هم پشتیبانی خواهد کرد. به علاوه، HDR 10 به عنوان استاندارد مبنا، به احتمال زیاد باید برای مدت زمان بسیار طولانی پشتیبانی بشود. بنابراین هیچ مجالی برای واگذاری آن به فناوری دیگری وجود ندارد.

مقایسه‌ ی فرمت Dolby Vision با HDR-10

Dolby Vision یا HDR-10 کدام یک بهتر است ؟

دالبی ویژن Dolby Vision چیست ؟ اگر شما به مشخصات دقیق نگاه کنید Dolby Vision دابلی ویژن یک تصویر دقیق تر، پویا تر و روشن تر را به ارمغان می آورد، و تلویزیون های که با مشخصات Dolby Vision مطابقت دارند باید به طور فنی از مجمو عه های HDR10 برتر باشند. با این حال تمام تلویزیون های دالبی ویژن برابر نیستند. Dolby Vision دستور عمل ها یا فراداده های را فراهم می کنند می توانند صحنه به صحنه تغییر کنند، و زمانی که کنتراست فشار و یا رنگ خاصی را افزایش می دهند به تلویزیون می گوید. علاوه بر این، حداکثر مشخصات Dolby برای تلویزیون های مصرفی می رود تا عمق رنگی 12 بیتی برای 68 میلیارد رنگ ممکن (در مقایسه با عمق رنگ 8 بیتی Rec.9709 که فقط 16.7 میلیون رنگ امکان پذیر است). در سمت روشنایی Dolby Vision اجازه می دهد تا سطوح به 4000 نیت یا بیشتر برسد. در مقایسه، HDR10 از یک مجموعه ثابت از فراداده ها استفاده می کند، به عنوان مثال، تلویزیون ها با انعطاف پذیری کمتر در مورد نحوه اداره صحنه های مختلف در یک فیلم خاص قرار می گیرند. HDR10 همچنین یک عمق رنگی 10 بیتی را برای حداکثر 1.07 میلیارد رنگ ممکن تعیین می کند، و برای سطوح روشنایی، صفحه نمایش HDR10 برای 1000 نیت یا بیشتر هدف قرار می گیرد. هیچ تلویزیون مصرفی قادر به عمق رنگ 12 بیتی نیست. بنابراین برتر بودن ظاهری Dolby Vision در عمق رنگ تنها در بعضی نقاط در آینده می تواند تحقق یابد. دوم، نیازهای روشنایی در فرمت Dolby و HDR10 قابل خواندن است. به عنوان مثال، تنظیمات OLED نمی تواند سطوح روشنایی ال سی دی را بالا ببرد، اما از آن جا که OLED ها در مقادیر پایین تر از حد کنتراست قرار می گیرند، هنوز هم به عنوان مجموعه های سازگار با HDR10 و Dolby Vision واجد شرایط هستند. همه چیز با اختلاف مواجه است، نه همه مجموعه های گواهی Dolby Vision با تمام جنبه های مشخصات مشخص شده است. به عنوان مثال، مجموعه های 4K فردی ممکن است تعداد مختلفی از مناطق کنترل روشنایی فردی داشته باشد، که می تواند به طور قابل توجهی کیفیت تصویر را تحت تاثیر قرار دهد.

فنلوری DOLBY VISION چیست و چه کاربردی دارد

چه تلویزیون های از فناوری دالبی ویژن پشتیبانی می کنند؟

دالبی ویژن Dolby Vision چیست ؟ در حال حاضر فقط تلویزیون های ال ‌جی از فناوری دالبی ویژن پشتیبانی می کنند. مدل هایی مثل B6 ،C6 ،E6 و G6 که علاوه بر دیگر فرمت های HDR، دالبی رو نیز به خوبی به تصویر می کشند. همچنین ال جی در نمایشگاه CES 2017 سری جدید از این تلویزیون ها رو به نام‌های B7 ،C7 ،E7 و G7 به نمایش گذاشت که آن ها نیز علاوه بر قابلیت‌های جدید، کیفیت به نمایش در آمدن این فرمت‌ها رو نیز افزایش داده اند. علاوه بر آن، مدل پیشرفته و جدید W7 نیز که تنها 2.57 میلی‌ متر ضخامت دارد و با آهن ‌ربا به دیوار مثل یک کاغذ دیواری نصب می شود می تواند از فرمت دالبی پشتیبانی کنند. محدوده داینامیکی بالا (HDR) خیلی زود توانست خودش رو در دل خریداران تلویزیون های 4k جا کند. در یک حرکتی بزرگ ‌تر، این شرکت نه تنها نسل جدید انواع تلویزیون فیلیپس رو با پشتیبانی از HDR10 به فروش می رساند، بلکه این تلویزیون ها و پخش کننده های اولترا اچ دی بلوری این برند همگی به تکنولوژی Dolby Vision نیز مجهز خواهند کرد. چندین مدل تلویزیون فیلیپس از خانواده های 6000، 7000 و 8000 همراه با پخش کننده اولترا اچ دی بلوری BDP7502 اینک قادر به پخش محتوایی تولید شده تکنولوژی Dolby Vision HDR هستند. این قابلیت در واقع پلیر فیلیپس رو در بین همه مدل‌ ها در جهان کاملا خاص و منحصر به فرد می کند. بدون شک ادغام قابلیت دالبی ویژن با تلویزیون های این شرکت نیز سال بسیار بزرگی رو برای آن‌ ها به وجود می آورد. اولین پروژکتور پشتیبانی کننده از دالبی ویژن Christie 6P 4K است که یک پروژکتور لیزری و باکیفیت روشنه که دالبی ویژن کاملاً نوپاست. از نظر تولید محتوا هم برخی استودیوهای سینمایی بزرگ و از جمله کمپانی معروف والت دیزنی با دالبی وارد مذاکره شدن و احتمالاً اولین فیلمی است که از این تکنولوژی پشتیبانی می کند.

آیا دالبی ویژن کیفیت تصویر را تغییر می دهد ؟

بله، شما قادر به دیدن، تمام آن میلیاردها رنگ، تفاوت انتقادی در انتقال بین رنگ، مانند  غروب آفتاب خواهید بود. با استفاده از محتوای HDR، پویایی و حس واقعی در صحنه هایی با رنگ های غنی وجود دارد – فکر می کنم جنگل های سبز پر زرق و برق پرواز پرندگان – و در برنامه های با کنتراست بالا باشد. دالبی ویژن Dolby Vision چیست ؟

دالبی ویژن چیست ؟

Dolby Vision را کجا می توانیم پیدا کنیم

دالبی ویژن Dolby Vision چیست ؟ مجموعه ای از دیسک های Ultra HD Blu-ray که در فرمت Dolby Vision موجود است، کم هزینه است و این سخاوتمندانه است. با این حال، دیسک ها به طور کلی به عنوان یک فرمت ترجیح داده شده اند. بنابراین بهترین منابع برای فیلم و برنامه های Dolby Vision خدمات streaming هستند.

در مورد Dolby Vision در دستگاه های موبایل چه خبر

دالبی ویژن Dolby Vision چیست ؟ نگذارید HDR تلفن همراه را در اینجا نادیده بگیریم. با راه اندازی LG G6 ،Dolby Vision اولین دستگاه تلفن همراه خود را نیز با پشتیبانی از این فناوری دارد. LG G6 قادر به نمایش محتوای Dolby Vision و HDR10 است که توسط Netflix و Amazon Video ارائه می شود – هرچند که تاریخ ارائه خدمات آن محرمانه باقی خواهد ماند. ما همیشه می دانستیم که HDR به دستگاه های تلفن همراه می آید – و همچنین در سونی XZ Premium و سامسونگ گلکسی تب S3 جدید نیز حضور دارد – هر چند از روزهای اولیه این نسخه Dolby Vision نیز محسوب می شود.

دالبی ویژن Dolby Vision چیست ؟

[review]

2 دیدگاه در “دالبی ویژن چیست و چه کاربردی در تلویزیون دارد ؟

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:2 ستاره

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو