DVB چیست؟ | آشنایی با انواع DVB در تلویزیون و عملکرد آن

DVB چیست؟

DVB چیست؟ آیا تا به خال فکر کرده اید چند بار مجور شده اید که آنتن خود را تنظیم کنید، و مدام از پشت بام فریاد بزنید درست شد مشکل ندارد؟ سایه ندارد؟ برفک ندارد؟

پخش دیجیتال ویدیو DVB به عنوان استاندارد برای تلویزیون های دیجیتال در بسیاری از کشورها به کار می رود. پروژه DVB یک کنسرسیوم تحت رهبری صنعت بیش از 270 شرکت پخش تلویزیونی در سراسر جهان بود. استاندارد DVB مزایای زیادی نسبت به استانداردهای آنالوگ قبلی ارائه می دهد و باعث شده است که  تلویزیون از لحاظ تکنولوژی پیشرفت کند. پخش دیجیتال ویدیو، DVB در حال حاضر یکی از داستان های موفقیت در پخش های مدرن است.

شروع فعالیت بسیار زیاد است و در حال حاضر در بیش از 80 کشور در سراسر جهان، از جمله بیشتر اروپا و همچنین در ایالات متحده آمریکا مستقر است. این سیستم که توسط موسسه ETSI استاندارد شده است امروزه در بسیاری از کشورها از جمله ایران به عنوان سیستم پخش تلویزیونی انتخاب شده است.

از مزایای استاندارد DVB-T نسبت به سیستم پخش تلویزیونی زمینی آنالوگ می توان به قابلیت دریافت تصاویر تلویزیونی در هنگام حرکت گیرنده (مجهز به Doppler Corrector) اشاره نمود. همچنین در تلویزیون آنالوگ برای پخش یک برنامه تلویزیونی SD نیاز به پهنای باند فرکانسی معادل MHz8 می باشد.

برای خرید و دریافت قیمت تلویزیون سامسونگ و الجی به فروشگاه اینترنتی میهن کالا مراجعه کنید.

جالب توجه است که در صورت استفاده از کدینگ H.264 برای فشرده سازی تصاویر می توان تا 8 برنامه تلویزیونی SD را در همان پهنای باند MHz 8 ارسال نمود. لذا می توان تعداد حداکثر برنامه‌ های تلویزیونی قابل ارسال در باندهای UHF و VHF را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

به منظور دریافت تصاویر ارسال شده به روش دیجیتال توسط تلویزیون‌های آنالوگ مرسوم از دستگاهی به نام DVBT استفاده می شود. منظور از پخش دیجیتال در ایران پخش با سیستم DVB-T است. امروزه روش های مختلفی برای پخش دیحیتال وجود دارد. روش سنتی آنالوگ چند سالی است که به سمت منسوخ شدن پیش می رود. پخش دیجیتال یا Digital Video Broadcasting را اصطلاحا DVB می گویند که روش های بسیار متنوعی دارد.

DVT

تاریخ DVB

DVB چیست؟ از اولین روزهای تلویزیون تا دهه 1990، همه برنامه های تلویزیونی با استفاده از تلویزیونن آنالوگ ساخته شده بود و به دلیل پیچیدگی مورد نیاز پردازش، سیستم دیجیتالی را در نظر نگرفت. با این حال با پیشرفت تکنیک های پردازش دیجیتال و پیشرفت های تکنولوژی مدار یکپارچه امکان استفاده از تکنیک های دیجیتال برای پخش تلویزیونی امکان پذیر شد. در نتیجه در سال 1991، سازمان های مختلف درباره ی نحوه حرکت به سمت جلو با این ایده و چگونگی شکل گیری پرلت فرم پان اروپایی که اقتصاد قابل توجهی را در مقیاس بدست می آورد، بحث می کرد. این سازمان به نام گروه راه اندازی الکترونیک  (ELG) نام گذاری شد و یک یادداشت تفاهم را که در سال 1993 امضا شد، توسعه داد. در عین حال، آن را به نام پروژه بخش دیجیتال ویدئو DVB تغییر نام داد و توسعه فن آوری ها و استانداردها با سرعت بیشتر رو به جلو حرکت کرد. نخستین استانداردهای DVB که مورد توافق قرار گرفت، استاندارد DVB-S برای انتقال ماهواره بود که در سال 1994 توافق گردید. با استاندارد مورد توافق، خدمات در اوایل سال 1995 آغاز شد و اولین اپراتور تلویزیون پرداخت Canalplus در فرانسه بود. سیستم DVB مورد استفاده برای انتقال زمینی DVB-T بعدا در سال 1997 توافق گردید. اولین کشورهایی که این سیستم را به کار انداختند، سوئد بودند، سیستم خود را در سال 1998 راه اندازی کردند و سال بعد انگلستان سیستم خود را راه اندازی کرد. یک نگاه سریع به DVB این واقعیت را نشان می دهد که طمع های بسیار زیادی از استاندارد اساسی وجود دارد. در این روزها زمانی که برنامه های زیادی وجود دارد که در آن تلویزیون از فرستنده به گیرنده منتقل می شود، هیچ کدام از استانداردها برای همه برنامه ها بهینه نمی شود، در نتیجه، انواع مختلفی از دیجیتال ویدیو پخش، DVB، استانداردها، هر کدام برای یک برنامه خاص طراحی شده است.

DVB-T چیست؟

انواع تیونر:DVB-S ،DVB-C ،DVB-T2 ،DVB-T

DVB-T چیست؟

DVB چیست؟ تلویزیون هایی که در سال های اخیر تولید شده اند دارای گیرنده دیجیتال داخلی هستند تا بدون گیرنده ی دیجیتال جداگانه کانال های دیجیتال را دریافت نمایید. وجود گیرنده ی دیجتال در تلویزیون با علامت DVB مشخص خواهد شد. گیرنده دیجیتال DVB-T جهت دریافت کانال های داخلی کاربرد دارد. در واقع گیرنده دیجیتال DVB-T مخفف واژه ی Digital Video Broadcasting Terrestrial می باشد که به معنای پخش زمینی ویدیوی دیجیتال می باشد. به این معنی که امکان دریافت کانال هایی با این نوع گیرنده ی دیجیتال فراهم است که می توان آن ها را از طریق آنتن پشت بام و یا اینکه کنار تلویزیون دریافت کرد. در واقع گیرنده های دیجیتال داده های دیجیتال دریافت شده را رمز گشایی خواهد کرد و با تشکیل تصویر، صحنه ها را پخش می کند. از بارزترین تفاوت های گیرنده های دیجیتال با گیرنده ی آنالوگ در تولید تصویر است که گیرنده دیجیتال DVB-T امکان دریافت تصویر SD ، HD ، FULL HD و … را به صورت همزمان دارد. همچنین این گیرنده دیجیتال امکان دریافت کانال های رادیویی را نیز دارد.

DVB-T چه کاربردی دارد

گیرنده دیجیتال  (DVB-T (Terrestrial

DVB چیست؟ گیرنده دیجیتال DVB-T در تلویزیون ها یک مبدل سیگنال آنالوگ به دیجیتال محسوب می شود که تنها از طریق یک آنتن اطلاعات را دریافت خواهد کرد. داده های دیجیتال به صورت 0 و 1 مخابره خواهند شد و این نوع گیرنده دیجیتال آن ها را به داده های آنالوگ تبدیل خواهد کرد تا قابلیت نمایش پیدا کنند. کیفیت تصاویر دیجیتال بالاتر بوده و نویز و ناخالصی بر روی این تصاویر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. پردازش دقیق و بی عیب و نقص تصاویر این امکان را فراهم خواهد کرد تا صحنه هایی با وضوح بالا را مشاهده نمایید و از دیدن تصاویر لذت بیشتری ببرید. اولین بار در سال 1997 بحث استفاده از گیرنده های دیجیتال و پخش تصاویر دیجیتال مطرح شد و در سال بعد اولین شبکه های دیجیتال راه اندازی شدند. در سال 1389 نیز این قابلیت به شبکه های داخلی ایران اضافه شد که این کانال ها را می توان توسط گیرنده دیجیتال DVB-T دریافت کرد. تلویزیون های دیجیتال به صورت سرخود به گیرنده دیجیتال DVB-T مجهز شده اند و این امکان را فراهم خواهند کرد تا تنها با اتصال آنتن به تلویزیون شبکه های دیجیتال را مشاهده نمایید. در این حالت نیازی به خرید گیرنده ی دیجیتال داخلی نخواهد بود و تمامی کانال های داخلی با وضوح بالا دریافت خواهند شد. در مجموع شما می توانید از طریق گیرنده دیجیتال DVB-T و تلویزیون هایی که این نوع گیرنده ی دیجیتال در آن ها به کار رفته است تمامی کانال های دیجیتال داخلی ایران را مشاهده نمایید. این گیرنده امکان پخش کانال های رادیویی را نیز فراهم می کند تا سرگرمی های بیشتری در اوقات فراغت خود داشته باشید و یا اینکه در اوقات کاری نیز به کانال رادیویی مورد علاقه ی خود گوش دهید. اکنون کانال های دیجیتال در 35 کشور به عنوان استاندارد مورد استفاده پذیرفته شده است و 60 گیرنده ی دیجیتال مستقر گیرنده دیجیتال DVB-T موجودند. توانایی بالای این استاندارد در انتقال تصویر و صدا رضایت بالای کاربران را در پی داشته است و در کشورهای مختلف امکان افزایش تعداد شبکه های داخلی فراهم شده است.

انواع DVB در تلویزیون چیست؟

DVB-T2 چیست؟

DVB چیست؟ نوع پیشرفته تر DVB-T می باشد که به دلیل اینکه برای بسیاری از کشورها، ارزش طیف فرکانسی بسیار بالاست. در راستای این تحقیقات، این گروه نسخه جدیدی از استاندارد DVB-T را به نام DVB-T2 معرفی کرد و موسسه ETSI از سپتامبر 2009 استاندارد سازی آن را شروع کرد؛ اما پیاده سازی آن و تولید تجهیزات مرتبط، از قبل شروع شده است. از ویژگی های مهم این استاندارد، ایجاد قالبیت افزایش ظرفیت مالتی پلکس تلویزیون دیجیتال زمینی است؛ به طوری که در مقایسه با DVB-T این استاندارد جدید با آنتن های موجود حداقل 30 درصد ظرفیت ارسال را افزایش می دهد. حتی در برخی از آزمایشات، تا 50 درصد افزایش ظرفیت مشاهده شده است.

DVB-T2 چیست و چه کاربردی دارد

 (DVB-C (cable چیست؟

DVB چیست؟ سیستم پخش دیجیتال برنامه ها از طریق کابل یا سیم است که C مخفف کابل است. برنامه ها به صورت فایل تا ماه ها و سال ها روی سرور سرویس دهنده ضبط می شود و درنتیجه بیننده هر برنامه ای را درزمان دلخواه انتخاب و نگاه می کند. این روش در ده های آینده به مرور جایگزین همه روش ها می شود و روش های بی سیم فقط برای وسایل همراه مثل PMP به قول عوام  PM4 و موبایل باقی خواهد ماند. کابل پخش ویدئو دیجیتال (DVB-C) یک استاندارد پخش دیجیتال را نشان می دهد که این کابل به عنوان رسانه انتقال است. DVB-C یکی از استانداردهای پخش ویدئو دیجیتالی است که در سناریوهای مختلف پخش تلویزیونی و ویدیویی مورد استفاده قرار می گیرد. استانداردهای DVB با توجه به نیاز، عملکرد و قابلیت دسترسی متفاوت است. DVB-C مخفف “Digital Video Broadcasting – Cable” است و استاندارد کنسرسیوم اروپایی DVB برای پخش تلویزیونی، تلویزیون دیجیتال از طریق کابل است. این سیستم یک جریان ویدئویی صوتی / دیجیتال، دیجیتالی MPEG-2 یا MPEG-4 را با استفاده از مدولاسیون QAM با کدگذاری کانال، ارسال می کند. این استاندارد برای اولین بار توسط ETSI در سال 1994 منتشر شد و تبدیل به سیستم انتقال گسترده ترین تلویزیون کابلی دیجیتال در اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی شد. این سیستم در سراسر جهان از شبکه های بزرگ تلویزیون کابلی (CATV) تا سیستم های ماهواره ای آنتن کوچک تر (SMATV) استفاده می شود. رسانه های کابل در ارائه ویدیو با کیفیت بالا و آخرین ویژگی های چند رسانه ای بسیار موفق است. فیبر نوری نوعی رسانه کابلی با سرعت بالا با پهنای باند بیشتر و کیفیت ویدیوی دیجیتال با کیفیت بالا است. فیبر نوری همچنین دارای مسائل کمتری با از دست دادن بسته است، که به بهترین کیفیت امکان می دهد. کواکسیال رسانه متناوب کابل است. این هزینه برای ارائه دهندگان خدمات در مقایسه با فیبر نوری مؤثر است و هنوز هم انتخاب خوبی است اگر ارائه دهنده خدمات فقط به دنبال ارائه یک ویدیو دیجیتالی با کیفیت MPEG-2 باشد. با این حال، فیبر نوری انتخاب خوبی در ارائه خدمات اینترنت، تلویزیون و تلفن از طریق یک رسانه واحد است. توسعه در ویدئو دیجیتال ویژگی های جدیدی نظیر ضبط ویدئو دیجیتال، ویدیو بر حسب تقاضا و ویدئو 3D به ارمغان آورده است. این ویژگی ها نیاز به پهنای باند بیشتر برای ارائه عملکرد و تجربه مورد نیاز کاربر است. سیستم های انتقال DVB-C تمام نیازهای آنالوگ و دیجیتال را در نظر می گیرد و برای ارائه بهترین خدمات در این زمینه طراحی شده است. DVB-C2 نسخه ارتقا یافته DVB-C است.

DVB-C چیست؟

DVB-C2

DVB چیست؟ همچنین DVB-C2 جانشین DVB-C است که برنامه های بیشتری را با کیفیت بالاتر و با سرعت بیشتری ارائه می دهد.

(DVB-S (satellite چیست؟

DVB چیست؟ این روش در حال حاضر در دنیا بسیار محبوب و رایج است. در ایران DVB-T جایگزین بعدی سیستم فعلی است چرا که DVB-S علاوه بر اینکه نیازمند دیش بر بالای بام است، تنظیماتش باید توسط فردی متخصص انجام شود. پخش دیجیتال ویدیویی – ماهواره ای (DVB-S) استاندارد اصلی DVB برای تلویزیون ماهواره ای است و از سال 1995 در اولین انتشار آن به طول انجامید، در حالی که توسعه آن از سال 1993 تا 1997 ادامه داشت. اولین برنامه تجاری توسط گلکسی در استرالیا، امکان پخش دیجیتالی، تلویزیون ماهواره ای به عموم مردم منتقل می شود. از طریق ماهواره ها در هر قاره جهان استفاده می شود. در حالی که استاندارد DVB-S واقعی تنها ویژگی های پیوند فیزیکی و فریم را مشخص می کند، جریان حمل و نقل پوشش داده شده توسط DVB-S به عنوان MPEG-2، به عنوان جریان حمل (MPEG (MPEG-TS شناخته می شود. برخی از تکرار کنندگان تلویزیون آماتور نیز از این حالت در گروه آماتور 1.2 گیگاهرتز استفاده می کنند.

DVB-S چیست؟

DVB-S2

DVB-S تلویزیون ماهواره ای دیجیتال است. در اینجا، تلویزیون از طریق ماهواره پخش می شود و سپس در ظرف ماهواره ای روی سقف و از طریق گیرنده DVB-S در اتاق نشیمن قرار می گیرد. DVB-S2 استاندارد، جانشین DVB-S است که برنامه های بیشتری را با کیفیت بالاتر با استفاده از نرخ انتقال داده بالاتر می دهد اما با استاندارد قدیمی DVB-S سازگار نیست.

تلویزیون دیجیتال چیست؟

DVB چیست؟ تلویزیون دیجیتال (DTV) انتقال سیگنال های تلویزیونی، از جمله کانال صوتی، با استفاده از کد گذاری دیجیتال، در مقایسه با تکنولوژی تلویزیون قبلی، تلویزیون آنالوگ است که در آن ویدیو و صدا توسط سیگنال های آنالوگ انجام می شود. این یک پیشرفت نوآورانه است که نخستین تحول مهم در تکنولوژی تلویزیون از تلویزیون رنگی در دهه 1950 را نشان می دهد. تلویزیون دیجیتال باعث صرفه جویی در هزینه کم فضای طیف رادیویی می شود. می تواند کانال های چندگانه را در همان پهنای باند اشغال شده توسط کانال یک تلویزیون آنالوگ بفرستد و بسیاری از ویژگی های جدید را که تلویزیون آنالوگ نمی تواند ارائه دهد، فراهم می کند. در برخی کشورها از سال 2006 تغییرات از آنالوگ به پخش دیجیتال آغاز شد و بسیاری از کشورهای صنعتی در حال حاضر این تغییر را به اتمام رسانده اند، در حالی که کشورهای دیگر در مراحل مختلف انطباق هستند. استانداردهای پخش تلویزیون دیجیتال در نقاط مختلف جهان به کار رفته است. یکی از بزرگترین تحولات پیش روی برودکست، گذر از آنالوگ به دیجیتال است. در تلویزیون دیجیتال و با استفاده از دی وی بی، سیگنال های تلویزیونی دیجیتال شده از طریق فرستنده های دیجیتال ارسال می گردد. با توجه به اینکه تلویزیون های ما امکان دریافت سیگنال های آنالوگ را دارد، لازم است دستگاه مبدل دیجیتال در کنار تلویزیون اضافه شود که سیگنال های دیجیتال را دریافت کرده و آن ها را به دستگاه تلویزیون منتقل نماید. اما در نسل جدید تلویزیون های موجود در بازار این قابلیت گنجانده شده و دیگر نیازی به خرید مبدل دیجیتال نیست. این تلویزیون ها امکان دریافت و پخش هر دو سیستم تصویری (آنالوگ و دیجیتال) را دارد و امروزه این مورد از قابلیت های دیگری است که در تلویزیون ها به چشم می خورد.

تلویزیون دیجیتال چیست؟

تلویزیون آنالوگ چیست؟

DVB چیست؟ تلویزیونی که در حال حاضر مشاهده می کنیم، تلویزیون آنالوگ است. در سیستم آنالوگ، سیگنال های آنالوگ با فرستنده های زمینی، به آنتن تلویزیون ما می رسد و تنها تجهیز لازم برای دریافت سیگنال های تلویزیونی، آنتن مناسب و استاندارد است. در این سیستم تعداد شبکه های تلویزیونی قابل ارائه بسیار محدود است و عمده ترین سرویس قابل ارائه بر روی آن تله تکست است. در سیستم آنالوگ، سیگنال های آنالوگ با فرستنده های زمینی، به آنتن تلویزیون ما می رسد و تنها تجهیز لازم برای دریافت سیگنال های تلویزیونی، آنتن مناسب و استاندارد است. از همان ابتدای پیدایش تلویزیون، از این شیوه برای ارسال تصاویر تلویزیون به خانه ها استفاده می شده است. در این سیستم اگر صدا و سیما بخواهد شبکه های بیشتری در اختیار شما قرار دهد، با محدودیت های زیادی روبرو است. ضمناً عمده ترین سرویس قابل ارائه روی آن، تله تکست است. تلویزیون آنالوگ یا تلویزیون آنالوگ تکنولوژی، تلویزیون اصلی است که از سیگنال های آنالوگ برای انتقال ویدیو و صوت استفاده می کند. در تلویزیون آنالوگ، روشنایی، رنگ و صدا با تغییرات سریع یا دامنه، فرکانس یا فاز سیگنال نشان داده می شود. سیگنال های آنالوگ در طول محدوده ی مستمر از مقادیر ممکن متغیر است. به این معنی است که نویز الکترونیکی و تداخل توسط گیرنده تکثیر می شود. بنابراین با آنالوگ، یک سیگنال ضعیف می شود و به تداخل می انجامد. در مقابل، یک سیگنال دیجیتال ضعیف و یک سیگنال دیجیتال بسیار قوی کیفیت تصویر یکسان را ارائه می دهد. تلویزیون آنالوگ ممکن است بی سیم باشد و یا می تواند در یک شبکه کابل با استفاده از مبدل های کابل توزیع شود. همه سیستم های تلویزیونی پخش شده قبل از ورود تلویزیون دیجیتال (DTV) از سیگنال های آنالوگ استفاده می کردند. انگیزه های پهنای باند پایین تر از سیگنال های دیجیتالی فشرده، از 2000 سالگی، انتقال تلویزیون دیجیتال در اکثر کشورهای جهان ادامه دارد، با مهلت های مختلف برای قطع پخش های آنالوگ.

آنالوگ دیجیتال چیست؟

برای استفاده از DVB-T چه باید کرد؟

DVB چیست؟ چون اکثر تلویزیون ها فقط تیونر Analog دارند باید یک گیرنده یا رسیور DVB-T تهیه شود. اگر اخیرا تلویزیون خریداری کرده اید ممکن است تلویزیون شما این قابلیت را داشته باشد، برای اطمینان در دفترچه تلویزیون دنبال کلماتی چون Tuner DVB-T و Mpeg-4 AVC H.264 باشید. اشخاصی که می خواهند تلویزیون بخرند بهتره به دنبال تلویزیونی با تیونر DVB-T باشند که در حال حاضر در بازار راحت پیدا می شود. البته نوع داخل تلویزیون معمولا کیفیت بالاتری از دستگاه های ارزانی دارند که جداگانه فروخته می شوند علاوه بر این دیگر نیازی نیست که یک دستگاه اضافی در کنار تلویزیون قرار گیرد و برای استفاده از آن، یک ریموت کنترل جداگانه در دست بگیرید . واقعیت امر این است که معمولا عمر مفید یک تلویزیون از این دستگاه ها بیشتر است. در تلویزیون دیجیتال، تصاویر تلویزیونی به شکل بیت های اطلاعات ( صفر و یک مثل کامپیوتر) در آمده و از طریق فرستنده دیجیتال ارسال می گردد. برای اینکه این تصاویر به شکل قابل نمایش بر روی تلویزیون منازل شما دربیاید، لازمه یک دستگاه مبدل نظیر رسیور ماهواره در کنار تلویزیون اضافه شود تا سیگنال های دیجیتال را دریافت کرده و آن ها را به دستگاه تلویزیون منتقل نماید. اصطلاحا به این دستگاه، گیرنده سیگنال دیجیتال، مبدل یا ست تاپ باکس گفته می شود. در سیستم دیجیتال، علاوه بر استاندارد فشرده سازی و پهنای باند، کیفیت صدا و تصویر از سیستم آنالوگ بهتر می شود و صدا و سیما نیز قادر خواهد بود تعداد شبکه های بیشتری در اختیار بینندگان قرار دهد.

تفاوت DVB-T با DVB-T2

مزایای تلویزیون دیجیتال چیست؟

DVB چیست؟ سیستم دیجیتال، تجربه جدید در عرضه تماشای تلویزیون به وجود می آورد. چرا که علاوه بر ایجاد امکان ارائه شبکه های تلویزیونی بیشتر، کیفیت صدا و تصویر نیز بهبود می یابد. در حال حاضر صدا و سیما در ارائه شبکه های تلویزیونی بیشتر محدودیت هایی دارد که با سیستم دیجیتال این محدودیت ها تاحدی مرتفع شده است . برخی از مزایای تلویزیون دیجیتال عبارتند از:

  • امکان ارائه تعداد شبکه های بیشتر
  • کیفیت صدا و تصویر بالاتر نسبت به آنالوگ
  • امکان ارائه اطلاعات اضافی کنار تصویر
  • راهنمای اکترونیکی برنامه ها
  • رادیو همراه با تلویزیون
  • ارائه خدمات ویژه نابینایان و ناشنوایان

سیستم دیجیتال این قابلیت را ایجاد می کند که در کنار شبکه های تلویزیونی به شبکه های رادیویی نیز دسترسی داشته باشیم. برای این منظور هنگام جست و جوی شبکه ها، لیست شبکه های رادیویی نیز در اختیار شما قرار می گیرد و با دکمه prg+ و prg– و عوض کردن کانال ها روی مبدل، می توانید شبکه های رادیویی را نیز بشنوید.

و در پایان قابل ذکر است که برای استفاده از این مزایا، شما به یک تلویزیون که از این قابلیت برخوردار است یـا به یک دستگاه مبدل دیجیتال نیاز خواهید داشت.

[review]

2 دیدگاه در “DVB چیست؟ | آشنایی با انواع DVB در تلویزیون و عملکرد آن

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

  2. رضا گفت:

    مطالب مفید و کاربردی بود،فقط من یک سوال دارم تلویزیون من مدل ۲۰۱۶ سامسونگ هست و تا قبل از انقلاب اچ دی صدا و سیما برخی شبکه ها رو اچ دی میگرفت مثل شبکه ۳،مستند،تماشا،بعدش یک شبکه 4k هم اضافه شد،ولی بعد از اون موقع که گفتن شبکه ها همه اچ دی شدن ،علاوه بر شبکه های معمولی، شبکه های اچ دی رو دریافت میکنه تا ده ثانیه صدا و تصویر خوب و عالیه اما بعد از ده ثانیه تصویر پرش داره و صدا بدون مشکل پخش می شه،هرکس هم یه چیزی می گه،بعضی میگن تلویزیون توان دریافت نداره،بعضی میگن اشکال از آنتنه،می خوام ببینم نظر کارشناسی شما چیه،سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو