تفاوت تلویزیون LED با OLED | رقابت پنل تلویزیون ها

تلویزیون OLED ؛ تفاوت تلویزیون LED و تلویزیون OLED در نگاه اول تنها یک حرف انگلیسی است اما در پس این اختلاف جزئی، تفاوت بسیاری نهفته است که وضوح و کیفیت را به صورت کلی تحت تاثیر قرار خواهد داد. تلویزیون ها با پنل های متنوع تولید شده اند و هر کدام از آن ها با اختلاف هایی همراه هستند که ساختار و طراحی متفاوتی را ایجاد کرده اند. جایگزین شدن لامپ های تولید کننده ی تصویر سبب شده است انقلابی عظیم در تولید تصویر ایجاد گردد. در ابتدا لامپ های فلورسنت، CCFL مسئولیت تولید تصویر را بر عهده داشته اند. اما در تلویزیون های جدید این لامپ ها با LED ها و LCD ها جایگزین شده اند. در واقع لامپ light-emitting diode یا به صورت مخفف LED همان لامپ های ال سی دی هستند، اما نور پس زمینه در آن ها ال ای دی است. لامپ ها در پنل پشتی تلویزیون قرار گرفته اند و ردیف شدن آن ها در کنار هم سبب ایجاد نمایشگری با ضخامت نچندان زیاد شده است. میزان نور ارائه شده و با توجه به صحنه ها سبب ایجاد صحنه هایی واقعی خواهد شد، این میزان نور از طریق رنگ پیکسل و میزان نور ارائه شده تنظیم خواهد شد. میزان عمر لامپ های LED بین 30000 تا 60000 ساعت خواهد بود و پس از اتمام این زمان با تغییراتی در میزان نور پس زمینه و سطح روشنایی همراه خواهد بود. نمایشگرهای OLED برای تولید تصویر از ساختار متفاوت تری استفاده کرده اند، البته شباهت هایی بین این پنل با پنل LED وجود دارد. لامپ ال ای دی در این نمایشگرها استفاده نشده اند و به جای آن از ماده های ارگانیک استفاده شده است. دیودهایی از جنس مواد آلی در نمایشگر مورد استفاده قرار گرفته اند که ساطع کننده ی نور هستند و این سبب می شود برای ایجاد تصاویر و روشن شدن نمایشگر به نور پس زمینه نیازی نباشد. با توجه به این که لامپی در پس زمینه استفاده نشده است، میزان ضخامت صفحه نمایش در حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت و شاهد تلویزیون های ظریف و خوش ساختی خواهید بود که به واسطه ی این فناوری تولید شده اند. تلویزیون OLED دارای وزن پایین تر، مقاومت بالاتر در برابر گرما و ضربه و مصرف پایین تر انرژی به نسبت سایر نمایشگر ها هستند. امکانات و جزئیات بیشتری از این نمایشگرها در ادامه ذکر خواهیم کرد.

تفاوت OLED و LCD

نحوه ی ایجاد تصاویر در تلویزیون OLED و تلویزیون LED

در این که تلویزیون های LED تصاویر شگفت انگیزی را ایجاد خواهند کرد، شکی نیست. این محصولات سال هاست که مورد استفاده قرار گرفته اند و رضایت کاربران بسیاری را جلب خواهد کرد. دیدن جزئیات صحنه ها بر روی آن ها و میزان روشنایی مناسبی که ایجاد می کنند کاملا مطلوب است و تصویری که بر روی آن ها به نمایش در می آید خیره کننده هستند. تلویزیون LED قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ را دارند و از طریق این محدوده ی وسیع می توان صحنه هایی نزدیک به واقعیت را مشاهده نمایید. اما برای درک و دیدن رنگ های تشکیل شده بر روی نمایشگر OLED حدود 900 میلیون رنگ به رنگ های تشکیل شده بر روی نمایشگر ال ای دی بیفزایید و یک میلیارد رنگ متنوع بر روی صفحه نمایش را مشاهده نماید. این پدیده ای شگفت انگیز است که بر روی تلویزیون OLED قابل مشاهده می باشد. بدون اغراق می توان این تصاویر را صحنه هایی زده دانست که می توان در میان آن ها پا گذاشت و همراه با صحنه ها زندگی کرد. فناوری HDR کمک خواهد کرد تضاد بین رنگ ها به صورت مطلوب ایجاد می شود و صحنه هایی شبیه به سه بعدی و فراتر از واقعیت تولید خواهند شد.

تلویزیون OLED-4K و تلویزیون LED

رقابت بر سر تولید رنگ ها

احتمالا شما هم از عدم امکان ایجاد رنگ مشکی در نمایشگر های LED شنیده اید. به دلیل وجود نور پس زمینه در این تلویزیون ها پیکسل ها به صورت کامل خاموش نخواهند شد و رنگ مشکی به صورت کامل و واقعی ایجاد نخواهد شد. اما در تلویزیون OLED این مشکل به هیچ وجه مشاهده نمی شود، زیرا هر پیکسل به صورت جداگانه نور مورد نیازش را تامین خواهد کرد. برای ایجاد رنگ مشکی مطلق، تنها کافیست پیکسل جزئی از تصویر که سیاه است خاموش شود. ایجاد کنتراست قوی در تصویر سبب می شود، صحنه هایی با جزئیات کامل و کنتراست قوی را مشاهده نمایید که بر روی آن ها روشن ترین رنگ سفید و تارک ترین رنگ سیاه قابل مشاهده است. با وجود اینکه نمایشگرهای پلاسما کیفیت بالایی را در تولید رنگ های واقعی و مخصوصا رنگ مشکی ارائه می دهد، اما کیفیت و وضوحیت تصویر در این مدل ها با تلویزیون OLED قابل مقایسه نیست.

تلویزیون OLED و تلویزیون LED

مقایسه ی تلویزیون LED و تلویزیون OLED از لحاظ میزان مصرف انرژی

تلویزیون های LED از مصرف انرژی مطلوبی برخوردارند و برای استفاده ی مداوم از این محصولات لازم نیست هزینه ی برق بالایی بپردازید. در هنگام روشن بودن تلویزیون تمامی پیکسل های روشن خواهند شد و به ازای هر پیکسل روشن انرژی مصرف خواهد شد. جالب است بدانید در تلویزیون OLED تنها پیکسل هایی انرژی مصرف خواهند کرد که روشن هستند و پیکسل های خاموشی که رنگ مشکی تولید می کنند، انرژی مصرف نخواهند کرد. اما نکته جالب تر اینکه برای تولید رنگ های تیره تر نیز میزان مصرف انرژی کاهش خواهد یافت و به میزانی که روشنایی تولید می شود، انررژی نیز صرف خواهد شد. با این وجود اطمینان داشته باشید که میزان مصرف انرژی در تلویزیون OLED از تلویزیون LED پایین تر خواهد بود.

تفاوت تلویزیون OLED با تلویزیون LED

کیفیت مطلوب تر برای ایجاد تصاویر کامل تر

کیفیت تصویر تلویزیون LED در حد مطلوبی است و امکان انتخاب کاربران در بین تلویزیون 4K ، FULL HD و HD وجود دارد. بدون شک کیفیت تصویر در تلویزیون های 4K به نسبت بقیه بالاتر خواهد بود. جزیئات تصویر در این تلویزیون ها نمایان خواهد شد و شما می توانید جزئیات کامل یتز صحنه ها را مشاهده نمایید. اما در این بخش نیز تلویزیون های OLED بهتر عمل خواهند کرد و جزئیات را فراتر از واقعیت در برابر چشمانتان نمایان می کنند. کیفیت تصویر در تلویزیون اولد 4K می باشد و این قابلیت در تمامی مدل ها به چشم می خورد. دیدن رنگ های دقیق و کنتراست کامل رنگ ها ارمغان به دست آمده توسط این تلویزیون ها خواهد بود.

OLED VS LED3

قیمت تلویزیون OLED و مقایسه با قیمت تلویزیون LED

دیدن رقم قیمت تلویزیون OLED شاید سبب منصرف شدن بسیاری از کاربران برای خرید تلویزیون OLED گردد. این محصولات به نسبت تلویزیون LED از قیمت بالاتری برخوردارند، اما بدانید که قیمت تلویزیون OLED در مقایسه با کیفیت فوق العاده ای که ارائه می دهد، بسیار مناسب است. تکنولوژی و ساخت فوق العاده ی این تلویزیون ها چندان بالاست که قیمتشان با توجه به آن ها کاملا مطلوب می باشد. برای خریدارانی که می خواهند برترین مدل روز را در اختیار داشته باشند و برای پرداخت هزینه ی این تلویزیون ها مشکلی نخواهید داشت، توصیه می شود حتماً یکی از مدل های تلویزیون OLED را انتخاب نمایید.

طراحی تلویزیون OLED

طراحی و ساختار تلویزیون OLED در مقایسه با LED

در کنار امکانات فوق العاده و کیفیت تصویر عالی در تلویزیون های OLED، طراحی بی نظیری را از این تولیدات شاهد خواهید بود. این تلویزیون ها با ساختاری رویایی تولید شده اند و ضخامت آن ها تا حدی پایین است که صحنه ها تنها بر روی شیشه ای نازک به حرکت در می آیند. این تصاویر تا حدی با کیفیت اند که شما آن ها را با حالت اصلی اشتباه می گیرید. عدم وجود حاشیه در اطراف نمایشگر سبب می شود، لبه ها جایی را از تصویر در اختیار خود قرار ندهند و تمامی نمایشگر یکدست به محل حضور تصاویر با کیفیت عالی تبدیل خواهد شد؛ این سبب ایجاد حس شناور بودن در صحنه ها در فضا را خواهد داد. تلویزیون های LED نیز دارای قاب باریکی هستند، اما این قاب باریک به دلیل وجود لامپ های LED تا حدی افزایش یافته است.

مقایسه OLED-VS-LED

تاریخچه ی تولید تلویزیون OLED و LED

در سال 2012 اولین نسل از تلویزیون OLED تولید و روانه بازار شدند. کمپانی های مطرح ال جی و سامسونگ برای اولین بار از این پنل در نمایشگر هایشان استفاده کرد. به مرور این تکنولوژی در برندهای دیگر نیز استفاده گردید و اکنون شاید بهترین تلویزیون oled در کمپانی های سونی و ال جی هستید. شرکت سامسونگ از این نمایشگر در ساخت نمایشگر های کوچک تر مورد استفاده قرار می داد که البته تا حدی نمایشگرهای AMOLED و SUHD جایگزین پنل های OLED در این کمپانی شده اند. سابقه ی بیشتر نمایشگرهای LED باعث نشده این نسل از نمایشگرها کیفیت مطلوب تری به نسبت اولدها داشته باشند.

برندهای تولید کننده ی OLED

توانایی تولید صحنه های سه بعدی

با وجود اینکه کمپانی های مطرح ساخت تلویزیون ها اکنون از تولید نمایشگرهای سه بعدی کمتر استقبال می کنند، اما لازم است نمایشگر های OLED و LED را از جهت تولید این صحنه ها نیز مورد سنجش قرار دهید. تصاویری که بر ریو این نمایشگرها ایجاد می شوند چندان واضح‌اند که دیدن صحنه ها بر رویشان هیجان و حپس رضایت را در شما تولید خواهد کرد و فناوری هایی که جهت تقویت کنتراست در این تلویزیون ها مورد استفاده قرار گرفته اند، چندان قوی عمل خواهند که تولید صحنه هایی که کاملا به سه سه بعدی شبیه اند چندان کار دشواری نخواهد بود. تصاویر سه بعدی از دو نوع اکتیو و پسیو تولید شده اند، تلویزیون های LED ثابت کرده اند که توانایی تولید هر دو نوع این تصاویر را دارند و کارشان را در این زمینه به درستی انجام داده اند. تلویزیون OLED نیز امکان پشتیبانی از هر دو فناوری اکتیو و پسیو را دارد. دیدن صحنه های سه بعدی بر روی این نمایشگرها شما را جذب خود خواهند کرد و تصاویر چندان شفاف و واضح خواهند بود که شما را به صورت کامل با خود همراه خواهند ساخت. البته همان طور که گفته شد در تلویزیون های 2017 و 2018 اثری از این فناوری در ساخت پنل ها به چشم نمی خورد.

تلویزیون OLED سه بعدی

جمع بندی

پیشرفت در تولید نمایشگر ها سبب شده است شاهد هیجان انگیز ترین تصاویر بر روی آن ها باشید. این کیفیت مطلوب به لطف فناوری هایی است که در این صفحه نمایش ها مورد استفاده قرار گرفته اند. تلویزیون های LED با ساختار پنل ها در کنار یکدیگر تصاویری با کیفیت مناسب و روشنایی مطلوبی ایجاد خواهند کرد، میزان مصرف انرژی در این نمایشگرها به نسبت LCDها پایین تر است، اما مصرف انرژی با نمایشگرهای OLED تفاوت بالایی را به نسبت بقیه نشان می دهد. تولید رنگ ها در این دو صفحه نمایش از الگوریتم خاصی پیروی می کنند و رنگ ها در تلویزیون OLED تنها با عبور نور از لایه ها امکان پذیر خواهد بود، رنگ هایی زنده و طبیعی که کاملا به واقعیت نزدیک اند. طراحی فوق العاده تلویزیون OLED این محصولات را از خوش ساخت ترین مدل تلویزیون ها قرار داده است تا جایی که کمپانی های مطرح تلویزیون های 2018 را با طراحی تصویر بر روی شیشه نام گذاری کرده اند.

مشخصات تلویزیون OLED و تلویزیون LED[review]

2 دیدگاه در “تفاوت تلویزیون LED با OLED | رقابت پنل تلویزیون ها

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:4 ستاره

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو