تکنولوژی HDR در تلویزیون چیست و چه کاربردی دارد؟

فناوری HDR را در واقع می توان آینده دنیای تصویر و سرگرمی نام گذاری کرد. فناوری که در سال 2016 به تلویزیون ها افزوده شد و در هر چه بهتر دیدن صحنه ها کمک خواهد کرد. HDR در واقع مخفف High Dynamic Range است با توجه ویژه در تلویزیون های جدید این امکان را فراهم می کند تا تصاویری با کنتراست بالا را مشاهده نمایید. High Dynamic Range به معنای محدوده ی دینامیکی بالاست که در واقع این اطمینان را حاصل می کند که تصویری با کنتراست دقیق و تنظیم شده را مشاهده خواهید کرد.

فناوری HDR

تکنولوژی HDR چه تاثیری بر روی تصویر می گذارد؟

فناوری HDR در تلویزیون ها جدید این امکان را فراهم می کند تا صحنه ها را با رنگ اصلیشان مشاهده نمایید و این سبب می شود صحنه هایی زنده و نزدیک به واقعی را نظاره گر باشید. کنتراست قوی در تصاویر سبب به نمایش در آمدن تاریک ترین رنگ مشکی و روشن ترین رنگ سفید خواهد شد و چنان تضاد بالا و در سطح عالی را ایجاد خواهد که تمامی رنگ ها را می توانید به وضوح در میان صحنه ها بیابید. همه ی کاربران از این موضوع اطلاع کامل دارند که رزولوشن بالاتر تصویر، صحنه ها را با جزئیات بیشتر و کیفیت بالاتر ایجاد خواهد کرد، اما این اطمینان را داشته باشید که کنتراست قوی تر در بهتر دیدن صحنه تاثیر مثبت بیشتری خواهد گذاشت. تا حدی که می توان گفت اگر تلویزیونی با رزولوشن بالاتر را با تلویزیون با کنتراست قوی تر مقایسه کنید، تلویزیون با کنتراست بالاتر تصاویر دقیق تر و زنده تر را پخش خواهد کرد.

فناوری HDR در تلویزیون طیف رنگی گسترده ای را ایجاد خواهد کرد، این سبب می شود هر نقطه از تصویر با رنگ واقعی خود ایجاد شود. تولید تصاویر واقعی و زنده با تنوع رنگی بالا از اثرات این فناوری می باشد. ایجاد تضاد رنگی مناسب در بین اجزای تصویر این امکان را ایجاد می کند تا تمامی اجزای تصویر را با جزئیات کامل مشاهده نمایید.

تکنولوژی HDR چیست

عملکرد HDR برای تولید رنگ های طبیعی

فناوری HDR در ابتدا از طریق پایین آوردن میزان نور پس زمینه تعادل رنگی را ایجاد می کرد و رنگ ها را به نمایش می گذاشت. اما در حال حاضر و در تلویزیون های جدید این امکان از طریق افزایش روشنایی در بخش هایی از تصویر فراهم خواهد شد. این سبب می شود تمامی بخش های تصویر با رنگ کاملا طبیعی ایجاد شوند و تمامی جزئیات تصویر را به خوبی برملا خواهد کرد. البته ممکن است در مواردی میزان روشنایی صحنه ها پایین باشد، که در این حالت میزان روشنایی نمایشگر پایین خواهد آمد. در واقع هر صحنه های با هر میزان روشنایی و هر رنگی توسط این فناوری به صورت دقیق و مشابه واقعی ایجاد می شود و شما می توانید تصاویری را ببینید که شبیه به سه بعدی هستند.

تلویزیون HDR سامسونگ

تاثیر HDR بر روی ساخت فیلم

برای به نمایش در آوردن صحنه ها از طریق قابلیت HDR لازم است در حال تولید فیلم و تصویر این فناوری مورد استفاده قرار گیرد تا این امکان وجود داشته باشد که مدل های مجهز به این قابلیت صحنه هایی واقعی را به نمایش بگذارند. تضاد رنگی مناسب و قوی در بین صحنه ها بسیار هیجان انگیز خواهد بود و برای تولید کنندگان بسیار مناسب و راضی کننده می باشد. این افراد می توانند صحنه ای با تم رنگ یکدست گرم و یا سرد را طراحی کنند که برای دیدن هیچ یک از اجزای تصویر مشکلی پیش نمی اید و صحنه هایی با رنگ ها دقیق به نمایش در می آیند. طراحی ظریفی که در تلویزیون های جدید دیده می شود لزوم برخورداری از فناوری HDR را در این تلویزیون ها افزایش می دهد؛ این فناوری کمک خواهد کرد تا رنگ ها کاملا غنی و با تنوع بسیار بالا ایجاد شوند و بر روی نمایشگر نقش ببندند.

تاثیر HDR در فیلم سازی

درگاه اتصال مناسب

جهت اتصال دستگاه های پخش کننده به تلویزیون لازم است از پورت و کابلی مناسب استفاده شود تا از کیفیت تصاویری ارسالی به نمایشگر کاسته نشود. برای اتصال جهت انتقال کامل و دقیق تصاویر برترین کابل، کابل HDMI می باشد که اتصال را از طریق پورت HDMI فراهم می سازد. این پورت از برترین پورت های موجود است که صوت وتصویر را به صورت همزمان انتقال خواهد داد و از کیفیت هیچ یک از آن ها در هنگام اشتراک گذاری نمی کاهد. از مهمترین و با ارزش ترین پورت های HDMI نسخه ی HDMI 2.0 می باشد که امکان انتقال اطلاعات را با کیفیت عالی امکان پذیر می سازد. اخیرا این نسخه به HDMI 2.0a ارتقاء داده شده است که با سایر نسخه های پایین رده تر نیز همخوانی دارد و برای سازگاری با هر کدام از نسخه های پورت HDMI مشکلی ایجاد نخواهد شد.

رزولوشن بالای تصویر در تلویزیون های 4K این امکان را فراهم می کند که صحنه هایی با کیفیت بالا را مشاهده نمایید، زمانی که فناوری HDR به این رزولوشن بالا افروده می شود صحنه هایی فوق العاده به نمایش در خواهند آمد. صحنه هایی که ریزترین جزئیات در تصویر را برملا خواهند کرد و رنگ هایی با تنوع فوق العاده را ایجاد می کند.

دسترسی به محتوای HDR

همان طور که گفته شد پیدا کردن فیلم ها و ویدئوهایی با HDR بالا کمی دشوار است و در حال حاضر میزان کمی از آن ها یافت می شود. شرکت آمازون در تهیه فیلم هایی با این قابلیت پیش گام بوده ات و Netflix و سونی نیز از جمله شرکت هایی هستند که تصاویر مجهز به این قابلیت را ارائه خواهند کرد. شما می توایند با جستجو در فضای اینترنت، ویدئوهایی با این قابلیت را بیابید. البته دیسک های فیزیکی نیز موجودند که فیلم های دارای این قابلیت را در خود جای داده اند. دیسک های Blu-ray امکان نمایش چنین فیلم هایی را دارند. البته تا پیشرفت کامل این فناوری کمی زمان خواهد برد و تهیه محتوا در مقیاس انبوه مدتی طول خواهد کشید. البته با وجود این فناوری در تلویزیون تولید رنگ های واقعی صورت خواهد پذیرفت و دیدن صحنه های عادی نیز با وجود فناوری HDR با وضوح بالاتری انجام خواهد گرفت.

در فناوری HDR کنتراست در حد مطلوبی تقویت خواهد شد. اما این قابلیت پیشرفته و با ارزش تنها در تقویت کنتراست موثر نیست و این امکان را فراهم می کند تا رنگ ها را با طیف رنگی گسترده مشاهده نمایید. وجود این فناوری در هر نمایشگری این واقعیت را نشان خواهد داد که صفحه نمایش بسیار پیشرفته است و امکان تولید و پخش برترین تصاویر را دارد. محدوده ی رنگی وسیع موجود در این نمایشگرها لذت بیشتر و هیجان بالاتری را در خلق صحنه ها و ارائه ی آن ها ایجاد خواهد کرد.

کیفیت تصویر HDR

تصویر اشتباه در مورد فناوری HDR

اگر از کاربرانی باشید که قبل از دیدن فناوری HDR با این اصطلاح در دوربین ها آشنا شده اید و تصاویر ثبت شده توسط دوربین های مجهز به این فناوری را دیده اید، احتمالا اکنون فکر می کنید که صحنه هایی که توسط این قابلیت ثبت می شوند کمی از واقعیت به دواند و رنگ ها به شکل واقعیشان ایجاد خواهند شد. اما این قضاوت در مورد تکنولوژی HDR در تلویزیون درست نیست و با فناوری HDR در دوربین با تلویزیون کاملا متفاوت است. در این فناوری در تلویزیون ها رنگ ها اشباع نخواهند شد و کاملا به شکل عادیشان بر روی نمایشگر قرار می گیرند. تصاویر در دوربین ها پس از افزودن ترکیباتی به نمایش در خواهند آمد، این ترکیبات سبب می شوند که آن ها را با رنگ های طبیعی و در واقع حالت طبیعی نبینید.

آموزش عکاسی HDR

سخن پایانی

در حال حاضر نسخه های مختلفی از HDR موجود است که می توان گفت عملکردی مشابه را ارائه خواهند داد. البته تفاوت هایی در این نسخه ها موجود است که آن را با دیگری کمی متفاوت تر خواهد ساخت و صحنه ها را به روشی متفاوت تولید می کند تا به صورت واقعی جلوه کنند. با این تفاسیر دیدن صحنه های زنده و واقعی حسی جدید را در شما ایجاد خواهد کرد و تجربه ی دیداری متفاوتی را به شما عرضه می کند. آمدن این فناوری به دنیای نمایشگر وجود قابلیت سه بعدی را در آن ها با مشکل رو به رو کرده است، زیرا توسط این فناوری می توان صحنه های نزدیک به واقعیت را دید و عمق و فراز و نشیب های موجود در صحنه ها درک کرد. از ویژگی های مثبت این فناوری این است که شما صحنه هایی را می یابید که با صحنه های سه بعدی رقابت می کنند و برای دیدنشان به عینک های سنگین نیازی نخواهد بود.

تلویزیون های مجهز به فناوری HDR

مدل های فراوانی از این فناوری پشتیبانی خواهند کرد و برای دیدن بهترین تصویر توسط کاربران تلاش می کنند. ما به مهمترین آن ها از برندهای مختلف اشاره می کنیم؛ البته توجه داشته باشید که این مدل ها تنها گزینه های موجود نیستند و شما می توانید با خرید تلویزیون های 2017 از این قابلیت بهره ببرید، زیرا اکثر مدل های تولید و عرضه شده در این سال از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد و انتخابشان برایتان رضایت به همراه می آورد.

تلویزیون سونی : X9000EX8500E

تلویزیون ال جی : SJ800SJ850B7

تلویزیون سامسونگ : MU7350Q7F

[review]

2 دیدگاه در “تکنولوژی HDR در تلویزیون چیست و چه کاربردی دارد؟

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:2 ستاره

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو