نسبت کنتراست در تلویزیون چیست؟ Contrast Ratio چیست؟

نسبت کنتراست از جمله پارامترهایی است که تاثیر ویژه ای بر روی کییفت تصویر و دیدن صحنه های با کیفیت عالی دارد. اصطلاح Contrast Ratio یا نسبت کنراست در تلویزیون امکان دیدن رنگ ها بیشتر را فراهم می کند؛ نسبت کنتراست را نسبت تضاد نیز می نامند. نسبت کنتراست میزان تضاد بین روشن ترین و تاریک ترین نقطه ی تصویر را مشخص خواهد کرد. در واقع نمایشگرهای با نسبت کنتراست بالا می توانند صحنه هایی با روشن ترین رنگ سفید و تاریک ترین رنگ سیاه را به نمایش بگذارند. هر چه میزان این تفاوت بالاتر باشد، کنتراست تلویزیون بالاتر خواهد بود و در نتیجه تصاویر واقعی تر را خواهید دید. در واقع می توان کنتراست را نسبت بین رنگ سفید و سیاه تعریف کرد. واحد اندازه گیری روشنایی فوت – لامبرت می باشد. با استفاده از این واحد تعریفی عددی از کنتراست را ارائه خواهیم کرد تا این امکان در تلویزیون را کاملا تفهیم کنیم. در بسیاری از تلویزیون ها خواهید دید که نسبت روشنایی 1:30000 می باشد؛ در این حالت میزان روشنایی رنگ سفید 30 فوت لامبرد و میزان روشنایی رنگ مشکی 0.01 می باشد. تفاوت بالای بین این دو رنگ که توسط نمایشگر پشتیبانی خواهد شد سبب خلق صحنه های زنده می شود.

تفاوت کنتراست داینامیک و استاتیک

نسبت کنتراست واقعی یا نسبت کنتراست داینامیک؟

دو روش برای تعیین نسبت کنتراست در تلویزیون وجود دارد که آن ها را کنتراست واقعی و کنتراست داینامیک می نامند. روش اندازه گیری این دو نوع نسبت کنتراست متفاوت است و در نتیجه عددی که برای آن ها نیز به دست می آید متفاوت خواهد بود. برای تعیین نسبت کنتراست واقعی یا Native تصویری واقعی و یا صفحه ای شطرنجی با رنگ ها سیاه و سفید را مورد بررسی قرار خواهند داد. تا حدی این دو رنگ در کنار یکدیگر تداخل ایجاد می کنند و بر روی یکدیگر تاثیر خواهند گذاشت. با توجه به نمایشگر میزان تداخل رنگ ها در تصویر متفاوت خواهد بود. در این حالت میزان روشنایی رنگ سفید و سیاه اندازه گیری خواهد شد و نسبت آن ها با هم نسبت کنتراست واقعی را تشکیل خواهد داد. اما در نسبت کنتراست داینامیک نحوه ی اندازه گیری نسبت تضاد متفاوت است. در این حالت روشنایی صفحه ای یک دست سفید اندازه گیری می شود وهمچنین میزان روشنایی صفحه ای کاملا مشکی اندازه گیری خواهد شد. نسبت روشنایی رنگ سفید و مشکی در این حالت، نسبت کنتراست داینامیک نامیده می شود. با این تفاسیر میزان عدید نسبت کنتراست داینامیک از نسبت کنتراست واقعی بالاتر خواهد بود.

انواع کنتراست در تلویزیون

تنظیم نسبت کنتراست در نمایشگر

برای تنظیم میزان روشنایی در نمایشگرها راه حل هایی ارائه شده است، البته هر یک از آن ها دارای ایراداتی هستند. اگر میزان روشنایی نمایشگر کاهش یابد، عمق رنگ سیاه بالاتر خواهد رفت و برای دیدن صحنه های با رنگ ها تیره، مشکل تا حدودی حل خواهد شد؛ اما در این حالت رنگ های روشن و سفید دچار تغییر خواهند شد و با روشنایی کمتری تولید می شوند که در نتیجه کیفیت تصویر پخش شده پایین می آید. در مقابل می توان میزان روشنایی نمایشگر را بالا برد، این سبب می شود صحنه های با روشنایی بالا به صورت کامل و با جزئیات دقیق به نمایش در آیند؛ اما در این حالت عمق رنگی مشکی دچار تغییر خواهد شد و در نتیجه این رنگ با کیفیت بالا مشاهده نمی شود. کنترل میزان روشنایی و نور پس زمینه به صورت کنترل شده و در محدوده های تعیین شده راه حلی مناسب است که نور دهی را به صورت موضعی امکان پذیر می شاد. در این حالت برای صحنه ها و مناطق روشن تر، نور بیشتر و برای بخش هایی از تصویر با رنگ ها تیره تر، نور کمتر ساطع می شود. نتیجه ی این عمل تولید تصاویر با رنگ های نزدیک به واقعیت و تا حدی سه بعدی خواهد شد.

کنتراست واقعی و داینامیک

تعیین نسبت کنتراست در تلویزیون

اما اکنون این سوال مطرح می شود که آیا نسبت کنتراست «Contrast Ratio» اعلام شده توسط تولید کنندگان واقعی است؟ پاسخ این سوال منفی است. با این وجود چه راهی وجود دارد که میزان واقعی این عدد را اندازه گیری کرد و تلویزیونی با کنتراست مطلوب خریداری نمود. بهترین راه برای تعیین کنتراست مقایسه ی تلویزیون با سایر مدل هاست. البته این روش نیز با مشکلات و معایبی همراه است، نور پردازی موجود در مغازه بر روی میزان روشنایی نمایشگر و محو و یا روشن تر شدن رنگ ها تاثیر خواهد گذاشت و رنگ ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در این حالت نمایشگرهایی کیفیت رنگی مطلوب تر را ارائه می دهند که دارای محافظ و یا صفحه ی ضد بازتاب باشند. پس این روش نیز نمی تواند چندان کاربردی و مفید باشد و نتیجه ای واقعی را به شما نخواهد داد.

با وجود اینکه اعداد درج شده بر روی کاتالوگ ها در مورد نسبت تصویر چندان واقعی نیست و تولید کنندگان عددی مطلوب را بر روی صفحه نمایش درج می کنند، تا حدی باید به این اعداد اعتماد کرد. البته سایت های مطرحی نیز تلویزیون ها را بررسی خواهند و اعدادی را برای اعلام نسبت کنتراست معرفی می کنند. البته اعداد اعلام شده در منابع مختلف، متفاوت است و در بسیاری موارد گیج کننده هستند. با این تفاسیر باید به بررسی ها اعتماد کرد و تلویزیونی با نسبت کنتراست مطلوب را انتخاب کرد. در این میان تلویزیون های LCD با نور پس زمینه ی LED که در واقع با نام تلویزیون LED نیز نام گذاری می شوند، نسبت کنتراست مطلوب تری دارند، زیرا می توان میزان روشنایی نمایشگر را در بخش های مختلف صفحه نمایش تنظیم کرد.

Contrast-Ratio چیست

ارتقاء کنتراست

اما روش هایی برای ارتقاء نسبت تصویر و کنتراست موجود در تصویر وجود دارد. فناوری های مختلف گنجاده شده در تلئیزیون ها این امکان را فراهم می کنند تا صحنه ها را با نسبت تصویر بالاتر مشاهده نمایید. دیدن رنگ هایی با تنوع رنگی گسترده تر و وجود رنگ مشکی وطلق و همچنین رنگ سفید با بیشترین میزان روشنایی در این نمایشگرها امکان پذیر است. در این میان می توان به فناوری HDR که در مدل های جدید تولید شده مورد استفاده قرار گرفته است اشاره کرد؛ این فناوری رنگ های با تنوع بسیار بالا را ایجاد می کند و صحنه هایی نزدیک به سه بعدی را ایجاد خواهد کرد. در این صحنه ها زندگی جریان دارد و آن چنان واقعی جلوه می کنند که می توان به دنیاهای جدید پای گذاشت و در میان امکانی قرار بگیرید که در واقعیت آن ها را ندیده اید. البته فناوری های دیگری نیز جهت تقویت کنتراست موجودند که می توان در میان آن ها به Mega DCR ، Mega Contrast ، Local Diming ، Micro Dimming Pro و … اشاره کرد.

تفاوت کنتراست واقعی و نسبت کنتراست داینامیک

جمع بندی

تلویزیون های تولید شده در سال های اخیر با امکان دیدن تصاویری با تنوع رنگی بسیار بالا، صحنه هایی را ایجاد می کنند که می توان رنگ های موجود در میانشان را کاملا واقعی خواهند و در نتیجه صحنه های واقعی را به نمایش در خواهند آورد. در میان رنگ های مختلف در تلویزیون ها، با اهمیت ترین و تاثیر گذارترین رنگ موجود مشکی است. وجود رنگ مشکی مطلق در تصاویر این امکان را پدید می آورد که صحنه هایی واقعی تر را ببینید. نسبت کنتراست « Contrast Ratio » مطلوب این امکان را فراهم می کند تا تاریک ترین رنگ مشکی و روشن ترین رنگ سفید را با وضوح بالا مشاهده نمایید و صحنه هایی کاملا واقعی را نظاره گر باشید و از دیدن آن ها لذت بیشتری ببرید.

کنتراست در پردازش تصویر

1 دیدگاه در “نسبت کنتراست در تلویزیون چیست؟ Contrast Ratio چیست؟

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو